نتایج جستجو برای عبارت :

ت سر نهاده بودند، معلمانی که هر یک گوشه زوایای ساحت های عالم ملک ملکوت را بدو نمایاندند در قالب انواع نظم نثر ادیبانه فرارویش نهادند. فردوسی، درس مرگ آگاهی را، سنایی ، عطار سعدی درس زهد اخلاق را، بالاخره مولانا جلال الدین الفبای عشق دلدادگی را در گوش جان

يکی از این بزرگان نام آور ایران زمین حضرت مولانا جلال الدين محمد بلخی می باشد.نامش محمد و لقبش در دوران زندگی خود جلالالدين» و گاهی خداوندگار» و مولانا خداوندگار» بوده و لقب مولوی» در قرن‌هاي بعد برای وی به کار رفته و از برخی از اشعارش تخلص او را خاموش» و خَموش» و خامُش» دانسته‌اند. مشاهده در ادامه مطلب .
25 فروردین روز بزرگداشت عطار نیشابوری Attar of Nishapur25 فروردین بـه مناسبت روز بزرگداشت عطار نیشابوری این متن هايتبريک خدمت شـما در این جا قرار گرفته اسـت. عطار نیشابوری از شعرای نام آور ایران در قرن ششم و هفتم هجری قمری، عطار نیشابوری اسـت. وی درحدود سال 540 درروستای (کدکن) یا (شادیاخ) از کناره هاي‌ نیشابور، دیده بـه جهان گشود.پدر و مادر او، افرادی صالح و ارادت مند خواجه کائنات حضرت محمد صلی الله علیه و آله وسلم بودند. از این رو، فرزند دل بند خود
مده ای رفیق پندم (جواب مولانا به پند دیگران) از روزی که عشق جلال الدين بر حسام الدين برملا شده خویشان و اطرافیان مولانا نصیحت ها را شروع کردند و شایسته و ناشایسته او را پند می دادند که تو کجا و این عشق ورزی کجا؟ يک عارفی مانند تو چرا به این جوان دلبند شده ای؟ شاید که او تو را از سلوک الی الله باز دارد؟ و او در جواب می گفت که اتفاقاً عشق اوست که مرا به عشق الاهی پیوند می دهد و اگر به دست او به قتل رسم نزد خدا شهید محشور .
دل مرنجان که ز هر دل به خدا راهی هستهرکه را هیچ به کف نیست به دِل آهی هستمولانا ماه و خورشید است در ادبیات فارسی و تاریخ عرفان و آگاهي بشر. مولوی مثنوی‌ها ساخت از ناگفته‌ها اما در نهايت می‌گوید: من ز بسیاری گفتارم خمش» چرا که نرسد صدای سروش به گوش نامحرم. ۸مهر، روز بزرگداشت مولانا (جلال الدين محمد بلخی ) شاعر و عارف نامی ایرانی گرامیباد
*حکایت مولانا و میهمانش شمس تبریزی و سرودن شعر دنیا همه هیچ.* می‌گویند روزی مولانا، شمس تبریزی را به خانه‌اش دعوت کرد. شمس به خانه‌ی جلالالدين رومی رفت و پس از این که وسائل پذیرایی میزبانش را مشاهده کرد از او پرسید: آیا برای من شراب فراهم نموده‌ای؟ مولانا حیرت‌زده پرسید: مگر تو شرابخوار هستی؟! شمس پاسخ داد: بلی! مولانا: ولی من از این موضوع اطلاع نداشتم! ـ حال که فهمیدی برای من شراب مهیا کن. ـ در این موقع شب، شراب از کجا گیر بیاورم؟! ـ به يکی
گفته شده عطار در دکان خود مشغول به کار بوده. یعنی پیشه  پدرو پدربزرگش که آنها هم عطار بودند . (گیاهان دارویی فعلی )که فردی وارد دکان عطارمیشود وتقاضای کمک ميکند اما عطار نادیده میگیرد ومشغول بکارش است .آن مرد دوباره و دوباره درخواست ميکند و عطار جوابی نمی‌دهدآن درویش ناراحت میشود و رو به عطار میگوید توکه این چنین به دنیا دل بسته ای .چگونه میخواهی روزی جان بدهی ؟؟عطار به درویش میگوید  مگر تو چگونه جان میدهی؟درویش بی هیچ سخنی کاسه چوبین که
"مولانا"جلال الدين محمد معروف به مولانا (مولوی) ۸۰۰ سال پیش در شهر بلخ به دنیا امد. هنوز خیلی کوچک بود که به همراه خانواده اش به شهر سمرقند رفت. اما در این شهر هم زیاد نماند. وقتی ۱۳ ساله بود از این شهر بیرون امد و به حج رفت. در این زمان يکی از اعضای خاندان سلجوقی که مردی فر هنگ دوست بود بر ترکیه ی امروزی حکومت می کرد. در ان وقت به این سرزمین روم می گفتند. ان ها به روم رفتند و در يکی از شهر هاي ان به اسم  قونیه ماندگار شدند. مولانا مردی دانشمند بود ش
اشعار مولانا جلال الدين محمد بلخی اشتیاقی که به دیدار تو دارد دل من دل من داند و من دانم و دل داند و من خاک من گل شود و گل شکفد از گل من تا ابد مهر تو بیرون نرود از دل من ******  بی عشق نشاط و طرب افزون نشود بی عشق وجود خوب و موزون نشود صد قطره ز ابر اگر به دریا بارد بی‌جنبش عشق در مکنون نشود ******  
کتاب بانوی ملکوت(( نگاهی به حیات معنوی کریمه آل محمد حضرت فاطمه )) آستان سبز بانوی ملکوت» حضرت فاطمه معصومه (س)، تصویری از بهشت الهی است که خدای بزرگ بر بندگان شایسته خویش وعده کرده است؛ آن‏جا که جان هر زائر مشتاق در ترنّم سبز زیارت به تمنای بلند شفاعت نشسته و در حریم آن بانوی با جلال، دل به عطای او بسته است. کتاب بانوی ملکوت»، پس از نگاهی اجمالی به قم در کلام روایات و تحلیلی از آن اخبار، به بررسی ابعاد مختلفی از حیات طیبه کریمة آل‏محمد، حضر
سخنرانی هانری ماسه در جشن بازنشستگی اش در دانشگاه سوربن فرانسه: من عمرم را وقف ادبیات فارسی ایرانی کردم و برای اینکه به شما استادان و روشنفکران جهان بشناسانم که این ادبیات عجیب چیست، چاره ای ندارم جز اینکه به مقایسه بپردازم، كه بگویم که ادبیات فارسی بر چهار ستون اصلی استوار است :_ فردوسی_ سعدي_ حافظ_ مولانافردوسي، هم سنگ و همتای هومر یونانی است و برتر از او.سعدي، آناتول فرانس فیلسوف را به یاد ما می آورد و داناتر از او.حافظ با گوته ی آلمانى
سراینده ی گرانقدر، جناب عیسی غفوری، ملقب به شِبرِه و عطار مازندرانی، سراینده ای پرتلاش در زبان تبری است که در قالب هاي مختلف سنتی و نو، سروده هاي ارزشمندی دارد. عطار مازندرانی همچنین در شعر پیشرو (گونه هايی همچون سروش، سه گلشن و شعر تک)، آثار گرانقدری به زبان تبری، آفریده است. سروشی از عطار مازندرانی: شعرپیشرو سروش تبری مه دل ته زلف واری ئه پریشون مه پشت ته بلفه ئه جورهسِّه کمون شه می ره اَسِّیو اسپه نکردمه فَلِک اینتی مره هاکرده داغون فلک د
. و جلال الدين بی تابروزی مولانا پس از شعرخوانی که برای حسام داشت و یادداشت ها همی کردی و دفاتری از مثنوی گرد همی آمدی جلال الدين در حضور حسام سخت بی تابی کردی و حسام شگفتناک گشتی که عجبا هر روز جلال مرا دلداری همی دادی و من بی تابی کردمی امروز قضیه را عکس می بینیم که جلال الدين بی نظیر بی تابی می کند و مرا فرض آمد که دلداری دهم ورا!! اما ليک من کم باشد دو دهه از وی بزرگتر می نمایم و او استاد و مرادی است برایم! سزا نیست که مرید مراد را دلداری همی د
این کتاب درباره شاعر و صوفی همدوره مولانا به اسم یونس امره میباشد که يکی از مفاخر ملی ترکیه به حساب می آید در ضمن نویسنده این کتاب پرفسور اسکندر پالا از تاریخدانان شهیر ترک میاشد خیلى ها میگویند این تك بیتى معروف مولانا جلال الدين منبع الهام شعری از شاعر مردمى و متصوف ترك یونس امره شده كه با این دو بیت خاتمه می یابد: حاصل عمرم سه سخن بیش نیست خام بدم پخته شدم سوختم یونس امره میگوید زمستان را در روم به سر آوردیم، خیر و شر زیادی انجام دادیم سه ب
نگاهی بر زندگی شیخ عطار نیشابوری:نامش محمد بن ابراهیم لقبش فریدالدين و کنیه‌اش ابوحامد بود در شعرهايش بیشتر عطار و گاهی نیز فرید تخلص کرده است.    این چه شوریست از تو در جان ای فرید                                نعره زن از صد زبان هل من مزید؟عطار يکی از شاعران و عارفان قرن ششم و هفتم و يکی از بلند آوازه‌ترین ستارگان ادبیات فارسی و عرفان اسلامی است. وی در سال ۵۴۰ ه‌ق. در نیشابور به دنیا آمده است و در سال ۶۱۸ ه‌ق در هنگام حمله مغول به شهادت رسید ای
فریدالدين ابو حامد محمد بن ابوبكر ابراهیم بن اسحاق عطار نیشابوری، یكی از شعرا و عارفان نام آور ایران در اواخر قرن ششم و اویل قرن هفتم هجری قمری است. بنا بر آنچه كه تاریخ نویسان گفته اند بعضی از آنها سال ولادت او را 513 و بعضی سال ولادتش را 537 هجری.ق، می دانند. او در قریه كدكن یا شادیاخ كه در آن زمان از توابع شهر نیشابور بوده به دنیا آمد. از دوران كودكی او اطلاعی در دست نیست جز اینكه پدرش در شهر شادیاخ به شغل عطاری كه همان دارو فروشی بود مشغول بوده
زندگی نامه حضرت مولانا              شرح زندگیجلال الدين محمد در ششم ربیع الاول سال 604 هجری (قرن هفتم) در شهر بلخ دیده به جهان گشود، ایشان اجدادش همه اهل خراسان بوده‌اند. پدرش نیز محمد نام داشته سلطان العلماء خوانده می‌شد و به بهاءالدين ولدبن ولد مشهور، پدرش مردی سخنور بوده، مردم بلخ علاقه فراوانی بر او داشته که ظاهرا همان وابستگی مردم به بهاء ولد سبب ایجاد ترس در محمد خوارزمشاه گردیده است. که در نتیجه آن، مهاجرت بهاءالدين ولد به قونیه گرد
 شرح زندگیجلال الدين محمد در ششم ربیع الاول سال 604 هجری (قرن هفتم) در شهر بلخ دیده به جهان گشود، ایشان اجدادش همه اهل خراسان بوده‌اند. پدرش نیز محمد نام داشته سلطان العلماء خوانده می‌شد و به بهاءالدين ولدبن ولد مشهور، پدرش مردی سخنور بوده، مردم بلخ علاقه فراوانی بر او داشته که ظاهرا همان وابستگی مردم به بهاء ولد سبب ایجاد ترس در محمد خوارزمشاه گردیده است. که در نتیجه آن، مهاجرت بهاءالدين ولد به قونیه گردید. اما از بدشناسی در آنجا نیز تحت مخ
مولانا حفیظ‌الله طاهری‌فر (رحمه الله) در سال 1317 ه‌ش در روستای سورستان باخرز از توابع شهرستان تایباد متولد شد. پدرشان جناب ملا فیض‌محمد (رحمه الله) از علمای منطقه در زمان خودش بود. به همین خاطر فرزندش در سن ده سالگی یعنی سال 1327 ه‌ش به دنبال تحصیل علوم دینی رفت. دوره مقدماتی را در شهر خواف به مدت چهار سال خدمت مولانا خواجه شمس‌الدين مطهری (رحمه الله) کسب فیض نمود. مولانا طاهری جهت ادامه‌ی تحصیل ابتدا در سراوان، مدتی را در خدمت مولانا ش
بدان که کلید سعادت دو جهان شناختن نفس خویش است.
زیرا که شناختن آدمی خویش را اعانت بر شناختن آفریدگارخود
می نماید.
شناختن خود موجب شوق به تحصیل کمالات و تهذیب اخلاق
و باعث سعی در دفع رذائل می گردد زیرا که آدمی بعد از آنکه
حقیقت خود را شناخت و دانست که حقیقت او جوهری است
از عالم ملکوت که به این عالم جسمانی آمده باشد که به این
فکر افتد که چنین جوهری شریف را عبث و بی فایده به این عالم
نفرستاده اند و این گوهر قیمتی را به بازیچه در صندوقچه بدن
ننهاده
روزی مولانا، شمس تبریزی را به خانه اش دعوت کرد. شمس به خانه‌ی مولانا رفت و پس از این که وسائل پذیرایی میزبانش را مشاهده کرد از او پرسید: آیا برای من شراب فراهم نموده ای؟ مولانا حیرت زده پرسید: مگر تو شراب‌خوار هستی؟! شمس پاسخ داد: بلی. مولانا: ولی من از این موضوع اطلاع نداشتم!! ـ حال که فهمیدی برای من شراب مهیا کن. ـ در این موقع شب، شراب از کجا گیر بیاورم؟! ـ به يکی از خدمتکارانت بگو برود و تهیه کند.
شعر از مولانا جلال الدين محمد بلخی (مولوی) رندی و قلاّشی » چه تدبیر ای مسلمانان که من خود را نمی دانم نه ترسا نه یهودم من، نه گبرم نه مسلمانم نه شرقیم نه غربیم نه بریم نه بحریم نه از کان طبیعیم، نه از افلاک گردانم نه از خاکم، نه از آبم، نه از بادم، نه از آتش نه از عرشم، نه از فرشم، نه از م، نه از کانم نه از هندم، نه از چینم، نه از ب ُ لغار و سَقسینم نه از مُلک عراقینم، نه از خاک خراسانم نه از دنیا، نه از عُقبی، نه از جنّت، نه از دوزخ نه از آدم، ن
فریدالدين ابوحامد محمد عطار نیشابوری مشهور به شیخ عطّار نیشابوری ( ۱۱۴۶م /۵۴۰ق – ۱۲۲۱م /۶۱۸ق) يکی از عارفان ، صوفیان و شاعران ایرانی سترگ و بلندنام ادبیات فارسی در پایان سدهٔ ششم و آغاز سدهٔ هفتم است. او در سال ۵۴۰ هجری برابر با ۱۱۴۶ میلادی در نیشابور زاده شد و در ۶۱۸ هجری به هنگام حملهٔ مغول به قتل رسید.
تحقیق درباره سعديسعدي یكی از بزرگترین و نام آشناترین شاعرهاي ایران به شمار می رود. شیخ مصلح الدين سعدي شیرازی بعد از شاعر بزرگ ابوالقاسم فردوسی چون خورشیدی در آسمان زیبای ادبیات فارسی و زبان پارسی درخشید و او نه تنها یكی از بزرگترین شعرای ایران بلكه یكی از بزرگترین سخنوران گیتی می باشد . سعدي در سالهاي اول سده هفتم هجری حدودا در سال ۶۰۶ هجری قمری در شهر شیراز، شهر ادب و هنر ایران دیده به جهان گشود.او در خانواده ای مذهی که از عالمان دین بودند
تولید انواع گوشه پنجره دوجداره ( گوشه اسپیسر پلاستيکی) تولید کننده انواع گوشه هاي شیشه هاي دوجداره یو پی وی سی گوشه زیر شیشه ای یا گوشه اسپیسر ( از جنس مواد پلاستيکی و پلیمری ) گوشه اسپیسر به صورت گونیای 90 درجه میباشد و برای نصب در اسپیسر هاي آلومینیوم شیشه هاي دوجداره و سه جداره در صنعت شیشه هاي پنجره دوجداره از آن استفاده میگردد و از جنس مواد پلاستيکی پلی پروپیلن در رنگ هاي مختلف و بر اساس سفارش مشتری قابل تولید است www.goshehcarton.ir تلفن :
به مناسبت اربعین حسینی زیارت اربعین؛ ارتباط دلی و قلبی با ملکوت اسدالله افشار با وجود ویروس منحوس کرونا؛ اربعین امسال امام حسین(ع) از حال و هوای دیگری برخورداراست. این حال و هوا، اربعین را برای مشتاقان زیارت حرم اباعبدالله الحسین(ع) با حلاوت­ترنموده تا با عطشِ وصف­ناپذیر بی­پایان؛ بی­تاب­تر و بی­قرارتر در حسرت این فراق، جان عاشقان حضرتش را در کوره آتشین ارادتش ذوب نماید تا با سوزی جانگدازتراز همیشه، شوق زیارت آنان با نوای لبيک یا حسین در
تویِ باران دویده بودند، پاهايشان را محکم زده بودند تویِ چاله‌هايِ آب و آب را پخش کرده بودند همه‌جا. همدیگر را بوسیده بودند. مثل گربه‌ها خودشان را مالیده بودند به دیوارها، ماشین‌ها، شمشادها، تویِ فرورفتگیِ درِ خانه‌ها قایم شده بودند، از هر خانه‌ای بویِ غذا آمده بود بو کشیده بودند و لذت برده بودند تا بالاخره درِ خانه‌ها را زده بودند يکی يکی تا يک نفر بهشان غذا داده بود. همان وسطِ کوچه خورده بودند وشوخی هم کرده بودند با هم و خندیده بودند.
به گزارش روابط عمومی نهاد کتابخانه هاي عمومی کشور به همت زهرا خلیل ارجمندی نشست کتابخوان مدرسه ای در مدرسه شهید احمد اسفندیاری برگزار گردید . در این نشست کتاب الهی نامه بازنویس فریبا کلهر توسط فاطمه خلیل ارجمندی ؛کتاب امثال وحکم برای همه به کوشش محمد جواد صاحبی توسط کیارش متو ؛وکتاب نخل نوشته هوشنگ مرادی کرمانی توسط مهدیه خلیل ارجمندی و کتاب فیه مافیه از گفتار مولانا جلال  الدين محمد مشهور به مولوی نوشته جلال الدين محمد مولوی توسط ستایش
نه مرادم ، نه مریدم ، نه پیامم ، نه کلامم ، نه سلامم ، نه عليکم ، نه سپیدم ، نه سیاهم نه چنانم که تو گویی نه چنینم که تو خوانی و نه آنگونه که گفتند و شنیدی نه سمائم ، نه زمینم ، نه به زنجیرِ کسی بسته‌ام و بردۀ دینم نه سرابم ، نه برای دل تنهايیِ تو جام شرابم نه گرفتار و اسیرم ، نه حقیرم ، نه فرستادۀ پیرم نه به هر خانقه و مسجد و میخانه فقیرم نه جهنم ، نه بهشتم که چُنین است سرشتم این سخن را من از امروز نه گفتم ، نه نوشتم بلکه از صبح ازل با قلمِ نور نوشتم
اصل ورزش را از یونان دانسته اند که به منظور چابکی بدن و ایجاد قوّت انجام می یافت و پاروزنی، بوکس ، کشتی ، شنا ، شمشیرزنی ، تیراندازی ، اسکی و ورزش هايی چون بیس بال ، سافت بال و بسکتبال و انواع فوتبال و چوگان بازی ، والیبال ، گلف ، انواع تنیس ، شنا ، پرتاب وزنه و . جزو ورزش محسوب می شوندولین ملتی که ژیمناستيک را بنیان و آن را نام نهاده اند ، یونانیان قدیم می باشند، که ابتدا اصول ورزش در یونان خیلی خشن و ناصحیح بود و اولین نتیجه از ورزش را بزرگ نمو
امروز اتفاقی خبری را شنیدم پیرامون ساخت فیلمی سینمایی با عنوان مست عشق » به نویسندگی فرهاد توحیدی و کارگردانی استاد حسن فتحی.حتی بازیگران نقش اول این فیلم یعنی پارسا پیروزفر » و سید شهاب الدين حسینی » را هم مخابره کرده بودند و مهران برومند » از چهره هاي شاخص در عرصه تهیه کنندگی سریالها و فیلم هاي سالهاي اخیر نیز در این پروژه همکاری دارد. خُب دستمریزاد و مطمئنا کار درخشانی خواهد شد چون فقط و فقط نویسندگی نهائی و کارگردانی اش را حسن فتح

آخرین مطالب

آخرین جستجو ها

فاستبقوالخیرات رویــا پــرداز