نتایج جستجو برای عبارت :

قرآن كريم با اين بيانات اعتبار حجت عقلي استدلال برهاني آزاد را مسلم مي شمارد؛ يعني نمي گويد كه اول حقانيت معارف اسلامي را بپذيريد سپس به احتجاج عقلي پرداخته معارف نامبرده را از آنها استنتاج كنيد بلكه با اعتماد كامل به واقعيت خود مي گويد به احتجاج عقلي پرد

تعریف تفکُّر و تعقُّل ‌تفکر به معنای دقیق و صحیح کلمه، ویژگی اساسی انسان را تشکیل می‌دهد. تفکر و تعقل » به معنای؛ به کار گرفتن نیروی عقل و اندیشه‌، برای استنتاج امور مثمر ثمر است »؛ چنانکه تفکر علمی »، یک نظر علمی » را نتیجه می‌دهد. عقل یکی از منابع چهارگانه احکام است. مقصود این است که گاهی ما یک حکم شرعی را به دلیل عقل کشف می‌کنیم. یعنی از راه استدلال و برهان عقلی کشف می‌کنیم که در فلان مورد فلان حکم وجوبی یا تحریمی وجود دارد و یا فلا
دانشكده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه فردوسى مشهد در سال 1337به نام دانشكده علوم معقول و منقول با دو رشته معقول (فلسفه و حكمت اسلامى) و منقول (فقه) تاسیس شده است.از سال 1348 نام این دانشكده، به الهیات و معارف اسلامى تغییر یافته و در سه رشته: فقه و مبانى حقوق‏اسلامى، فلسفه و كلام اسلامى، فرهنگ اسلامى و رابطه آن با تمدن ایرانى دانشجو پذیرفته است. افزون بر این از سال 1349 دو گروه آموزشى به نام هاى مبانى تشیع و ادیان و مذاهب، قرآن و حدیث و متون عربى به ع
توضیحی در مورد مقاله جدید: "واکاوی مصداقی دعا در مقابله با شیطان از منظر صحیفه سجادیه" چاپ شده در شماره 11مجله "علوم و معارف قرآن و حدیث": صحیفه سجادیه معارف فراوانی پیرامون شیطان­شناسی و راه‌کار­های مقابله با آن را در خود جای داده است. امام سجاد علیه السلام دعا کردن را یکی از راه‌‌های مواجه با شیطان معرفی می‌کنند. همچنین حضرت، دعاهایی را متناسب با این راه‌کار در صحیفه سجادیه بیان کرده‌اند. فراگیری، تحلیل و کاربست این معارف اهمیت فراوانی
مراسم بزرگداشت دو خواهر قرآنی دکتر حمیده لطفیان و ملا سکینه لطفیان سرگزی در حوزه علمیه قم 11*****************از کارهای مهم فرهنگی این دو خواهر قرآنی  آنها با تاسیس مکتب خانه  و دار القران خانگی  زمینه تحصیل  بانوان علاقه مند به آموختن معارف  اسلامی  را فراهم ساخته استانها اهل پاکیزگی  و ورزش  و همواره با وضو بوده و هستند  و به ذکر یونسیه بسیار اهمیت می دهندساده زیستی در تمام شئون زندگی آنها مشهود است  و از هیچکس  انتظاری نداشته  .آنها بدون شک از
مقاله "طرحی در سرفصل های علم دعا" در شماره اول مجله دانش ها و آموزه های قرآن و حدیث به چاپ رسید دعا راه نیایش با خدا و یکی از قالب‌های ارائۀ معارف است. این معارف به دلیل فراوانی، ژرف­بودن و داشتن موضوعات انبوه، می­تواند به‌عنوان دانشی مستقل ارائه شده و یا زیربنای شکل­گیری و گسترش دانش­های دیگر، باشد. گام نخست برای تولید این دانش، کشف، گرد‌آوری و سامان­دهی موضوعات آن است. برخی از این موضوعات به‌صورت پراکنده در کتاب­ها و پژوهش‌های حدیثی و د
معارف ناب اسلامی چیزی نیست که بتوان آن‌ها را از دید یک انسان عادی تفسیر کرد و به کنه آن واقعیات رسید، بلکه باید به مفسران واقعی یعنی آنان که به اصل و ریشه‌ی این معارف الهی رسیده‌اند مراجعه کرد و از دریای بی‌کران آن سیراب شد.مسئله‌ی امام شناسی یکی از آن معارف ناب است که هرکس توان رسیدن به آن را بدون راهنمای امام شناس ندارد و از آنجایی که شناخت امام یکی از مسلمات و ضروریات اسلام است، اگر مسلمانی، بدون شناخت امام از دنیا برود همانند مردان جاه
بسمه تعالیآیه تطهیر-روایات تفسیر نور الثقلین از 84 تا 111*    مروی عنه    در مورد    محل    علت    منبع    شماره روایت1    علی    خمسه        احتجاج در شورا    خصال    902    علی    خمسه+جبرئیل        فضیلت هفتادم    خصال    913    امیرالمؤمنین    خمسه +تسعه    بیت ام سلمه    مسجد-خلافت عثمان    کمال الدین    924    علی    لی و لاهلی        احتجاج با ابوبکر    خصال    895    حسن بن علی    جمعنا- (خمسه)            مجمع البیان    1096    ام سلمه 
در رده سنی جوان و بزرگسال» (۱۸ سال به بالا) شش کتاب امام رضا علیه‌السلام (تاریخ و سیره)» نوشته محمد باقر پورامینی از انتشارات معارف، امام رضا علیه‌السلام و ایران» نوشته سید حسین حر از انتشارات معارف، برمدار آفتاب: ترسیم زندگی بر مدار حیات رضوی» نوشته محمدحسین پورامینی از انتشارات معارف، شاهچراغ علیه السلام» نوشته جلیل عرفان‌منش ازدفتر پژوهش‌های فرهنگی و در بخش ویژه این رده سنی نیز کتاب‌های خورشید رهنمای: پژوهشی در زندگانی و سیره
از نظر قرآن، معلومات انسان به سه دسته تقسیم می شود؛ زیرا ابزارهای شناختی سه دسته است:معلومات حسی که با حواس ظاهری و ابزارهای حسی درک می شود؛ معلومات انسان نسبت به عالم شهادت و عالم محسوسات این گونه است؛معلومات عقلی که انسان با تعقل و تفکر به آن دست می یابد. این معلومات نسبت به مفاهیم است؛ معلومات عقلی در ساختار علم حصولی سامان می یابد و با تصوّر، تصدیق، قیاس، استدلال و برهان سرو کار دارد؛ علوم عقلی در حقیقت با ذهن و عقل کار دارد نه با دل و قلب
دانشجویان گرامیمنابع امتحان دروس معارف ومهارت مشترکتوجه نمایید از نیمسال اول 1398 (ترم 981) امتحان دروس معارف و مهارت مشترک مقطع کاردانیو کارشناسی بصورت همزمان در کشور برگزار می شود و و تصحیح و نمره دهی بصورت سامانه ای و خارج از اختیار مرکز و مدرس انجام خواهد گرفت. منابع درسی بصورت فیزیکی و الکترونیکی قابل تهیه می باشد که فایل دانلود آن در ذیل قرار گرفته است. فایل منابع دروس معارف و مهارت مشترک در ترم 981
نقش و معانی قصص: در قرآن کریم، قصه ها جایگاه خاصی دارند، چرا که کلام خدا، از نگرش خاصی برخوردار است. این نگرش، معانی حکیمانه و معارف انسان ساز را برای آدمی بیان می کند. واژه قصص، جمع قصه، به معنای داستان و سرگذشت است. قصص، از ریشه قص أثره است. یعنی، او را دنبال کرد. از این رو، مادر حضرت موسی (علیه السلام) ، موقعی که فرزند خود، موسی را در میان صندوق چوبی روی آب رها کرد، به خواهر وی گفت: او را دنبال کن!(وقالت لاخته قصیه) (سوره قصص، آیه 11).
مقدمه نوشتارقرآن دارای جهان بینی خاصی است. کسانیکه قرآن را درک کرده باشند براحتی میتوانند تصورات ذهنی غلط را که با قرآن مطابقت ندارد تشخیص دهند و با کمک سایر آیات ومنطق عقلی واقعیت آن بیرون آورند. اعراب صدر اسلام دارای فرهنگ و تصورات ذهنی خاص خود بودند. قرآن سعی کرده است این تصورات غلط آنها را در قالب تمثیلها اصلاح کند. قرآن از کلماتی استفاده کرده است که برای اعراب جاهلیت قابل فهم باشد. اعجاز قرآن در این است که از همان کلمات رایج در عرب جاهلی
﴿۱۹۶﴾ وَإِنَّهُ لَفِی زُبُرِ الْأَوَّلِینَ و توصیف آن در كتب پیشینیان نیز آمده است. ضمیر (انه ) به قرآن بر مى گردد و یا به نزول آن بر قلب رسول خدا (صلى اللّه علیه و آله)، و كلمه (زبر) جمع زبور است، كه به معناى كتابست، و معناى آیه این است كه خبر آمدن قرآن و یا نزولش بر تو، در كتب گذشتگان از انبیاء آمده بود.بعضى دیگر گفته اند: ضمیر به معانى قرآن و آن معارف كلیه اى كه در قرآن است بر مى گردد و معنا این است كه معارف قرآنى در كتب انبیاى گذشته نیز بود.ولى
در فرهنگ قرآن كریم، توفیق به معنای آسان كردن» است؛ یعنی خدای سبحان، پیمودن راه را برای انسان آسان‌تر می‌كند؛ چه از طرف مثبت كه همان صراط مستقیم است و چه از جانب منفی كه كج راهه است. آن جایی كه خداوند به كسی توفیق می‌دهد، به این معناست كه گرایش قلبی او به سمت امور خداپسند، آسان‌تر می‌شود و اسباب و علل حركت در این مسیرها، برایش فراهم‌تر می‌گردد و بهتر معارف را درك می‌كند و راحت‌تر عمل می‌كند؛ البته این به معنای آن نیست كه راه گناه برای ا
کتاب‌های بحثی کوتاه پیرامون خطبه فدک، در طلوع آزادی، شکنجه‌گران می‌گویند، گرگ‌سالی و موهای تو خانه ماهی‌هاست به عنوان آثار ارائه شده در طرح کتاب‌خوان بهمن ماه، معرفی شدند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، طرح کتاب‌خوان بهمن ماه با ارائه کتاب‌های بحثی کوتاه پیرامون خطبه فدک نوشته حاج‌آقا مجتبی‌تهرانی، در طلوع آزادی حمیدرضا شاه‌آبادی، شکنجه‌گران می‌گویند نوشته قاسم حسن‌پور، گرگ‌سالی نوشته امیرحسین ف
شادی از دیدگاه قرآن و معصومان (علیهم السلام)قرآن اسلام را دین شادی می شمارد و نیز با شادی های دنیا مخالف نیست، بلكه آن شادی هایی را خوب می داند كه موجب لطمه به دیگران و همچنین دارای قبح اخلاقی و مذهبی نباشد و تضییع حقوق خداوند را در بر نداشته باشد.
آئمہ معصومین (ع) کے نام واضح طور پر قرآن کریم میں کیوں ذکر نہیں ہوئے ؟ جواب: اس سوال کے چند جواب ہیں: جواب اول : قرآن کریم میں احکام اور معارف کلی اور اشارے کی صورت میں ذکر ہوئے ہیں، لیکن انکی تفصیل اور کھول کر بیان کرنا، خداوند نے رسول خدا (ص) کے عہدے پر قرار دیا ہے، جیسے قرآن میں ارشاد ہوا ہے کہ: وَأَنْزَلْنَا إِلَیْكَ الذِّكْرَ لِتُبَیِّنَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَیْهِمْ وَلَعَلَّهُمْ یَتَفَكَّرُونَ.
علم در تمدن اسلامی به مفهوم ساینس و آگاهی های کلاسیک مبتنی بر تلاش نظری و مستند به مبانی عقلی و تجربی است. محدوده معارف اسلامی شامل علوم پایه و تجربی و نظری است که از سحر و جادو فاصله گرفته است. جادو اساسا غیر پیشرو است و علم پیشرو است (سارتن). هونکه بیشترین تاکید مقایسه ای را در مورد مفهوم علم در قرون وسطی دارد . اساس کار هونکه توجه به نوع گرایش های علمی در جوامع قرون وسطی است. ابن سینا در دانشنامه علایی کوشیده است مفهوم علم در تمدن اسلامی را با
آموزه های روانشناختی در قرآن و حدیث ارتباط روانشناسی با آموز های دینی رابطه قرآن و آموز های دینی با روانشناسی یا جامعه شناسی و برخی رشته های دیگر همواره دغذغه دانشمندان و دانشجویان حوزوی و دانشگاهی بوده است و همگی سعی داشته اند پاسخی برای برخی پرسشهای مهم روانشناسی از متن قرآن و سنت پیدا کنند. البته این کار بدون آشنایی همه جانبه و اشراف به هر دوجنبه معارف اسلامی و دانشهای جدید بویژه روانشناسی میسر نمی باشد؛ که لازمه دستیابی به آن مطالعات گ
منتشر شده در فصلنامه علمی - پژوهشی فلسفه دین» دوره 13، شماره 2، تابستان 1395. لینک دانلود: https://jpht.ut.ac.ir/article_59280_49616a251709cf4de5949f7ba50d5c03.pdf چکیده: نظریۀ کسب توسط ابوالحسن اشعری مطرح شده و مورد اقبال اکثریت اهل سنت قرار گرفته است. عالمان اشعری برای اثبات آن، افزون بر ادلۀ نقلی، به تقریر ادلۀ عقلی مختلفی مانند استحالۀ اجتماع دو علت بر معلول واحد، استناد به اطلاق صفت اراده، علم و قدرت خداوند و لوازم باطل نظریۀ رقیب کسب پرداخته‌اند .
حقیقت انسان نه مذكر است و نه مؤنث اما معمولا" افراد وقتی وارد بحث حقوق زن می شوند این ذهنیت را دارند كه باید نتیجه آن، تساوی این دو صنف یا تفاضل آنها باشد. قرآن كریم وقتی مسأله زن و مرد را مطرح می كند می گوید: این دو را از چهره ذكورت و انوثت نشناسید بلكه از چهره انسانیت بشناسید چراکه حقیقت انسان را روح او تشكیل می دهد. مرد و زن در معیارهای اصلی همتای هم هستند، و فقط وظایف و یك سلسله مسئولیت های متفاوت از هم دارند که آن هم بخاطر استعدادهای خاص آنه
ضمن خدمت مفاهیم اسلامی در دانش افزایی معارف امام عصر (عج) (مقدماتی) باکد۹۹۵۰۶۷۶۱به مدت ۱۲ساعت به همه فراگیران و همکارن تذکر داده میشود . در هیچ سایت و وبلاگی نمونه سوال برای این دوره وجود ندارد. لطفا از پرداخت هزینه و خرید اینترنتی خود داری کنید . تمام سایتها و وبلاگ ها پیگیری و بررسی شده دلیل اینکار در همه سایتها برای بـــالا بردن بـازدیـــد و حتی خالــی کردن کارت بانکی شما می باشد. نظر بدید یادتون نره لینک نظر بدید رو براتون گذاشتم در پایین
بحث از منابع معرفت از آن‌رو اهمّیت دارد که اولاً، همه باورهای ما، مستند به منابعی است که از طریق آنها حاصل شده است؛ بنابراین شناخت و بررسی آن منابع برای فهم درست معارف و تشخیص معتبر بودن باورها، حائز اهمیّت است. ثانیاً، توجیه هر معرفتی، ارتباط مستقیم با منابع آن معرفت دارد. هر چه معارف انسان از منابع معتبرتر و موثق‌تری حاصل شود، توجیه و صدق آن معرفت، مطمئن‌تر خواهد بود. ثالثاً، برای جلوگیری از آشفتگی در تعالیم دینی و برای اسناد و استناد ص
به طور كلی می توان گفت كه ریشه و كلیات احكام شرعی را باید در قرآن كریم جست. قرآن كریم در آیه های فراوانی به فریضه امر به معروف و نهی از منكر اشاره كرده است كه در این جا به برخی از این آیات می پردازیم:1.  "یؤمنون بالله و الیوم الآخر و یامرون بالمعروف و ینهون عن المنكر و یسارعون فی الخیرات و اولئك من الصالحین"‌به خدا و روز واپسین ایمان می آورند؛ امر به معروف و نهی از منكر می كنند؛ و در انجام كارهای نیك، پیشی می گیرند؛ و آنها از صالحانند. ‌2.     "ولت
فلاسفه قدیم قوه فاهمه رو در کنار قوه عاقله می گذاشتند . یعنی انسان که توانایی تعقل دارد در بسیاری از موارد به صورت غیر ارادی کارهایی را انجام می دهد که عقل در آنها دخالتی ندارد یعنی تحلیل عقلی وجود ندارد ، در واقع این قوه فاهمه اوست که کمک می کند به گونه ای درست رفتار کند. درست مانند رانندگی خودرو که بدون هیچ تعقل عمیقی شما دنده و کلاچ را عوض می کنی و به درستی رانندگی میکنی و هنگامی که کودکی بیاد جلوی ماشین بدون اینکه تفکری رخ دهد ترمز میگیری .
به استحضار بینندگان ارجمند میرساند تعداد 800 جلد انواع کتابهای علمی، ادبی، آموزشیتاریخی، تفسیری، معارف، دانشگاهی، مرجع،  انواع  فرهنگ  لغات و  دستورنامه های زبان فارسی چاپ سالهای 1319 تا 1397 کاملا نو و تمیز بدون خط و خش و لک و سالم از هر نظربا قیمت استثنایی درصد زیر قیمت بازار کتاب درسال1397 بفروش میرسد.برخی از کتابها:1- خداوند الموت               2- تاریخ قرآن                    3- اعلام قرآن4-خواجه تاجدار                5-تفسیر نور 12 جلدی         6- تف
 از قبیله تا شرکتهاشعری که ملک الشعرا بهار حدود ۸۰ سال پیش نوشت و از نبودن توجه به معرفت و دانایی و آموز ش و پرورش در کشورمان شکایت کرد و این که مجلس شورای ملی آن زمان به فکر ملت نبودند از جنبه های مختلف قابل بررسی است. ولی آنجا که می گوید ! کند قبیله دیگر حقوق او پا مال هر ان قبیله که بر حق خویش واقف نیست. در خور تعمق بیشتری است.چون الان جای قبیله ها را شرکتهای تجاری گرفته اند.کشوری که در آن ذره‌ای معارف نیستاگرکه مرگ بباردکسی مخالف نیستبگو به م
پاسخ به پرسش هایی مهم در رابطه با آزمون مجازی دروس معارف دانشجویان؛ توسط حجت‌الاسلام دکتر عیسی‌زاده به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، حجت‌الاسلام دکتر عیسی‌زاده معاون آموزشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در گفت و گو با مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی نهاد اعلام کرد، تا کنون بیش از ۹۲۰ هزار نفر از دانشجویان در دوره‌های آموزش مجازی دروس معارف شرکت کرده‌اند.
یكی از مسایلی كه همواره فكر بشررا به خود مشغول كرده، مساله حیات و چگونگی پیدایش آن در زمین است. در سیر طبیعت ما به زندگی موجودات گوناگون برخورد می‌كنیم و چگونگی حیات آنها برای ما شگفت‌انگیز است. قرآن كریم در چگونگی حیات آنها برای ما اشاره می‌كند. مثلاً میگوید: سوره انبیاء 30(( .وَجَعَلْنَا مِنَ الْمَاء كُلَّ شَیْءٍ. ))((  .هرچیز زنده‌ای را از آب پدید آوردیم. )) و یا به مناسبت آفرینش جهان میگوید
  آیت الله لطفیان سرگزی  موسس و مدیر بین المللی مجمع هم‌اندیشی، اطلاع‌رسانی فعالیت‌ها، آموزش و پژوهش‌های نهج‌البلاغه و معارف علوی وابسته به انجمن علمی دانشجویان نهج‌البلاغهآیت‌الله احمد مبلغی» از اعضای مجلس خبرگان رهبری در جشن میلاد پیامبر بزرگ اسلام(ص) و تولد امام جعفر صادق(ع) در جمع ایرانیان مقیم لبنان در سفارت جمهوری اسلامی . : الگوهای رفتاری پیامبر عالیقدر اسلام در زمینه وحدت امت اسلامی از وضوح، شفافیت، جذابیت و کارآمدی برخور

آخرین مطالب

آخرین جستجو ها