نتایج جستجو برای عبارت :

قرآن کریم درباره مؤمنان می فرماید لَهُمْ دَرَجاتْ» یعنی مردان الهی در پیشگاه خدا دارای درجاتی از قرب هستند ؛ اما در سوره آل عمران، قبل از لَقَدْ مَنَّ اللّهُ عَلی الْمُؤِمنین» می فرماید هُمْ دَرَجاتٌ عِنْدَ اللّهِ» یعنی خود مؤمنان درجات حقیقی قرب الهی اند

بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم عصر رسول خدا (ص) بود، در یكى از جنگها، جماعتى را به حضور رسول خدا (ص) آوردند، پیامبر (ص) پرسید: اینها كیستند؟ حاضران در پاسخ گفتند: گروهى از مؤمنان هستند. پیامبر (ص) به آن گروه رو كرد و فرمود: ایمان شما به چه پایه اى رسیده است؟ آن گروه گفتند: الصَّبْرُ عِنْدَ الْبَلَاءِ وَ الشُّكْرُ عِنْدَ الرَّخَاءِ وَ الرِّضَا بِالْقَضَاءِ (ایمان ما به پایه اى رسیده است كه در برابر بلا، صبر و استقامت كنیم و در آسایش، شاكر و سپ
المُتَقَدِّمُ لَهُمْ مَارِقٌ ، وَ المُتَأخِّرُ عَنهُم زَاهِقٌ ، وَ اللّازِمُ لَهُم لاحِقٌ . پیشى گیرندگان بر آنان ، از دین بیرون رفته اند و باز ماندگان از آنان ، نابود شده اند و هم گامان با آنان ، به مقصود رسیده اند. چنین هشدارهایى كه همواره توسّط خاندان پیامبر صلى الله علیه و آله تكرار شده است،بیانگر هجوم موج هاى مختلف فرهنگى ، اجتماعى ، و بروز خطرهایى است كه مؤمنان را تهدید مى كند . از این رو ، اهل بیت علیهم السلام كوشیده اند تا سرنوشت مؤمن
خداوند در قرآن ميفرمايد: وَ لا تَحْسَبَنَّ الَّذینَ قُتِلُوا فی‏ سَبیلِ اللَّهِ اَمْواتاً بَلْ اَحْیاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یرْزَقُونَ»؛آلعمران  169 [اى پیامبر!]  هرگز گمان مبر کسانى که در راه خدا کشته شدند، مردگانند! بلکه آنان زنده‌اند، و نزد پروردگارشان روزى داده مي‌شوند.                                                       شهادت سردار بزرگ اسلام حاج قاسم سلیمانی به تمام مظلومان و آزادگان عالم تسلیت مي گم  ای شهید بزرگ کمک کن که بتوانیم راه
اهمّیّت و جایگاه نماز به عنوان وظیفه الهي در آیات متعدد قرآن کريم مطرح شده است. در ابتدا به آیات نماز در سوره بقره پرداخته، سپس به طرح سایر آیات در سوره های دیگر قرآن با عناوین رابطه نماز و ولایت ؛ نماز و مؤمنـان ؛ نماز و انبیا، و مخالفان نماز مي پردازیم. در مجموع 52 آیه از آیات الهي قرآن درباره نماز است. اَلَّذین یُومِنُونَ بِالغَیْبِ وَ یُقیمُونَ الصَّلوةَ وِ مِمّا رَزَقْناهُم یُنفِقُونَ» کسانی که به جهان غیب ایمان آرند نماز را به پا مي د
چهل حدیث عقل و عاقل » قرآن کريم : فَبَشِّرْ عِبادِ الَّذینَ یَسْتَمِعونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعونَ أَحْسَنَهُ أُولئِكَ الَّذینَ هَداهُمُ اللّهُ وَ أُولئِكَ هُمْ أُولُواْ الْأَلْبابِ؛ سوره زمر، آیه ۱۷ ـ ۱۸ بشارت ده به آن بندگانم كه سخنان را مى شنوند و از بهترینِ آنها پیروى مى كنند. آنان كسانى هستند كه خدا هدایتشان كرده و آنان عاقلان اند. ۱ پیامبر صلی الله علیه و آله :یا عَلىُّ اَلْعَقْلُ مَا اكْتُسِبَتْ بِهِ الْجَنَّةُ وَ طُلِبَ بِهِ رِض
امامت به چه معناست؟کلمه ی امام به معنای پیشوا و رهبر است. اعم از این که این پیشوایی به سوی سعادت و کمال و یا در جهت انحطاط و سقوط باشد; پیشوا يعني کسی که پیش رو است و عده ای تابع و پیرو او هستند; اعم از آن که عادل و درست کار باشد و یا باطل و گم راه کننده;[1] در قرآن کريم واژه ی امام در هر دو معنا به کار رفته است:(وَجَعَلْناهُمْ أَئِـمَّةً یَهْدُونَ بِأَمْرِنا)[2]; ما آن ها را پیشوایان هادی به امر خودمان قرار دادیم.و در جای دیگر مي فرمايد: (أَئِمَّـةً ی
عسل در اسلام در قرآن یک سوره به نام زنبور عسل (سوره نحل) وجود دارد. کلمهٔ نحل دو مرتبه و در آیات ۶۸, ۶۹ سوره نحل در جزء ۱۴ قرآن کريم ذکر شده و در این آیات به خلقت زنبور عسل اشاره شده و جایگاه عسل در قرآن ذکر شده‌است، همچنین نشانه‌ای از آیات خداوند برای اهل فکر شمرده شده‌است. نامگذاری سوره به نحل (زنبور عسل) نیز احتمال زیاد بخاطر همين آیات است که دربارهٔ عسل در قرآن بیان شده‌است. خداوند در قرآن مي‌گوید: و پروردگار تو به زنبور عسل وحی الهام غریزی
دلایل سهل بودن شریعت قرآن ميفرمايد: یرید الله بكم الیسیر ولایرید بكم العُسر». خداوند برای شما آسانی را مي‌خواهد و سختی را برای شما نمي‌خواهد و باز ميفرمايد: لایكلّف اللهُ نفساً الاّ وُسعَها». خداوند هیچ نفسی را بیش از توانائی‌اش مكلّف نمي‌كند. پیامبر ميفرمايد: خیرُ دینكم أَیَسرُهُ. 1 بهترین دین شما آسانترین آن‌هاست و ميفرمايد: بُعثتُ بالحنضیته السّمحه ومن خالف سُنَّتی فیلس منی. 2 من به شریعت آسان برانگیخته شدم و هركس با سنت من م
برای رسیدن به مقامات الهي، باید از امتحان های خداوند موفق و سربلند بیرون آمد.توجه به قرآن کريم از این زاویه نشان مي دهد که همه افراد و اقوام و حتی پیامبران الهي مورد امتحان قرار گرفته اند. در آیه 3 سوره حجرات مي فرمايد:إِنَّ الَّذِینَ یَغُضُّونَ أَصْوَاتَهُمْ عِنْدَ رَسُولِ اللَّهِ أُولَٰئِكَ الَّذِینَ امْتَحَنَ اللَّهُ قُلُوبَهُمْ لِلتَّقْوَىٰ ۚ لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَأَجْرٌ عَظِیمٌيعني:كسانى كه پیش پیامبر خدا صدایشان را فرو مى‌كشند ه
جواب را در دو محور (1.ابعاد فردی 2. ابعاد اجتماعی ازدواج) بررسی مي نماییم. همانطور که خودتان آگاه هستید ازدواج در آخرین و كامل‏ترین دین الهي، يعني اسلام، رنگ ویژه‏ای به خود گرفته است، به گونه‏ای كه در قرآن و احادیث، بحث‏های مفصلی درباره‏ی آن به چشم مي‏خورد.قرآن، كتاب هدایت و سعادت بشری و منبع شایسته‏ای برای درك مفاهیم و مسایل ازدواج است. بر خلاف دیگر كتاب‏های مقدس كه رهبانیت و تجرد را مقدس مي‏شمارند یا آزادی و بی‏بندوباری در اخلاق جنسی
از جمله مسائلی که در اسلام بسیار مورد توجه قرار گرفته مسئله ی دوستی و دوست یابی است و در سیره ی معصومين(ع) نیز سفارش بسیاری به دقت در انتخاب دوست شده است. قرآن کريم در این خصوص مي فرمايد: ما برای آنان همنشینانی قرار دادیم که زشتی ها را از پیش رو و پشت سر آن ها در نظرشان آراستند و فرمان الهي درباره ی آن ها تحقق یافت. » *سوره فصلت*آیه 25* رسول اکرم نیز در جمله ای کوتاه و رسا به حساسیت دوستی و دوست یابی اشاره کرد و مي فرمايد: انسان بر کیش دوست و همنشی
از آنجا که سخن از جایگاه و حقوق زن در اسلام مورد سئوال و ابهامات فراوان است. سعی کرده‌ایم در دو سئوال از علامه سید محمّد حسین فضل‌اللّه بخشی از ابهامات را پاسخ گوییم.سؤال: در قرآن کريم آمده است: الرِّجالُ قَوّامُونَ عَلَی النِّساءِ بِما فَضَّلَ اللّهُ بَعضَهُم عَلي بَعضً وَبِما أَنفَقُوا مِن أَموالِهِم…؛ مردان سرپرست نند به دلیل آن که خدا برخی از ایشان را بر برخی برتری داده و [نیز] به دلیل آن که از اموالشان خرج مي‌کنند…» (سوره نساء،
بسم الله الرحمن الرحیماللهم صل على محمد وآل محمدالسلام علیكم ورحمة الله وبركاتهیَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ اتَّقُواْ اللّهَ وَابْتَغُواْ إِلَیهِ الْوَسِیلَةَ وَجَاهِدُواْ فِی سَبِیلِهِ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ {المائدة/35}و در تفسیر قمى در ذیل آیه شریفه : (یا ایها الذین آمنوا اتقوا الله و ابتغوا الیه الوسیلة ) آمده كه امام فرمود یعنى به وسیله امام به درگاه او تقرب بجوئید.وَمَا أَرْسَلْنَا مِن رَّسُولٍ إِلاَّ لِیُطَاعَ بِإِذْنِ ال
 از امام باقر علیه‌السلام نقل شده  است: نزد خدا، عبادتی محبوب‌تر از شادکردن مؤمنان نیست». با این گواهی‌های روشن از آموزه‌های دینی و نیز سیره ائمه، چرا محیط مدرسه برای دانش‌آموزان که بندگان پاک و خوب خدا هستند و مي‌توانند مؤمنان واقعی جامعه آینده باشند، محیطی شاد و بانشاط نباشد.
برخی سوره‌های قرآن شأن نزول خاصی ندارند و مي‌توان گفت هدف از نزول آن‌ها تبیین و توضیح محتوای سوره برای مردم است‌. سوره مبارکه لقمان داراي 34 آیه و براساس ترتیب کتاب قرآنکريم سی و یکمين سوره مي‌ باشد. این سوره را به آن جهت لقمان مي‌ گویند که نام حضرت لقمان در تمام قرآن دو بار آن هم در همين سوره آمده و خداوند در این سوره موعظه‌ها و نصیحت‌های لقمان به فرزندش را با سبک و شیوة زیبایی بیان کرده است‌. به همين خاطر، به دلیل تجلیل از مقام معنوی و
قرض دادن بهتر است یا صدقه دادن؟

در آیات و روایات سفارشات فراوانی درباره‌ی قرض الحسنه و صدقه داده شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، کمي تفقد در آیات شریفه‌ی قرآن کريم، نشان مي‌دهد که پرداختقرض الحسنه و صدقه از اعمال نیکو و پسندیده است. ابتدا آیاتی که به قرض دادن اشاره کرده است را بیان مي‌کنیم و سپس سراغ موضوع صدقه مي‌رویم. در سوره حدید آیه ۱۸ آمده است: إِنَّ الْمُصدِّقِینَ وَ الْمُصدِّ
همراه داشتن این سوره درآمد و روزی انسان را زیاد مي‌کند! سوره حجر پانزدهمين سوره قرآن، در جزء چهاردهم و از سوره‌های مکی آن است. در این سوره به داستان قوم حضرت صالح (ع)، يعني قوم ثمود در آیات ۸۰ تا ۸۴ اشاره شده است که به خاطر حضور در سرزمينی به همين نام، اصحاب حجر ناميده شدند. سوره حجر درباره مبدأ عالم هستی و نشانه‌های معاد، ایمان به خدا، کیفر بدکاران و اهميت و عظمت قرآن سخن مي‌گوید. در این سوره داستان خلقت حضرت آدم، سجده ملائکه بر او به جز ابلی
از ميان 114 سوره قرآن کريم، هفت» سوره با حرف سین» آغاز شده و با سلام و درود به بندگان و ایامي خاص، بشارت‌هایی به صالحان داده شده است. در واقع کلام الله مجید نیز هفت سین دارد. نام این سوره‌های نورانی از این قرار است؛ اسراء»، حدید»، »، صف»، اعلی»، معارج» و نور». انگار در تاریخ اسلام و ایران بسیاری از چیزها به هم ربط دارند! همچنین هفت» آیه از قرآن کريم با سلام» و حرف سین» شروع مي‌شود و لذا بسیار بجاست که هنگام تحویل سال آنها را قرا
اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا سَیِّدَتَنـا رُقَیَّةَ ، عَلَیْکِ التَّحِیَّةُ وَاَلسَّلامُ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَکاتُهُ ، اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یـا بِنْتَ رَسُولِ اللهِ ، اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یـا بِنْتَ اَميرِ الْمُؤْمِنینَ عَلِیِّ بْنِ اَبی طالِبِ ، اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا بِنْتَ فاطِمَةَ اَّهْراءِ سَیِّدَةِ نِسـاءِ الْعالَمينَ ، اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا بِنْتَ خَدیجَةَ الْکُبْری اُمِّ الْمُؤْمِنینَ وَالْمُؤْمِناتِ ، اَلسَّلامُ عَلَ
 آیین اسلام به عنوان کامل‌ترین دین الهي، ضمن اینکه از مسئولیّت افراد نسبت به هم، افراد نسبت به حکومت و حکومت نسبت به افراد سخن مي‌گوید و راهکاری را به نام امر به معروف و نهی از منکر پیش‌بینی کرده است. امام باقر(ع) ميفرمايد: امر به معروف و نهی از منکر راه انبیا و و روش صالحان است»16 (حرّ عاملی، 1409ق.، ج 16: 119). خداوند متعال اساس دعوت دعوت‌کنندگان الهي را بر همين اصل نهاده است. قرآن ميفرمايد: و پند دِه که مؤمنان را پند سود بخشد»17 (الذّاریّا
211 - سوال : بدنبال سوال قبل مي فرمايد : یا گمان مي کنی که اکثر اینها مي شنوند یا تعقل مي کنند ؟!!! أَمْ تَحْسَبُ أَنَّ أَكْثَرَهُمْ یَسْمَعُونَ أَوْ یَعْقِلُونَ إِنْ هُمْ إِلَّا كَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ سَبِیلًا فرقان 44» آیا گمان مى‌كنى كه اكثر كفّار (حقّ را) مى‌شنوند و (در آن) مى‌اندیشند؟ آنان جز مانند چهارپایان نیستند، بلكه گمراه‌ترند. (زیرا ارزش انسان به تعقّل و بینش اوست). نکته ها قرآن به هنگام انتقاد از كفّار، كلمه‌ى اكثر را
دستش خالی بود اما دلش پر ، سرش را به سجده گذاشت و های های گریه کرد. کم کم دعایش داشت رنگ گلایه مي گرفت. قرآن را برداشت و بی مقدمه بازش کرد. این آیه آمد: فَاسْتَجَبْنا لَهُ وَ نَجَّیْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِی الْمُؤْمِنینَ پس ندایش را اجابت كردیم و از اندوه نجاتش دادیم؛ و این‏گونه مؤمنان را نجات مى‏ دهیم. سوره انبیاء آیه 88    پیامکی آمد: سلام. ببخشید خانم من شماره حساب شما رو از خیریه قمر بنی هاشم گرفتم. یه مبلغی ریختم به حسابتون
راهکارهای اسلامي برای شادزیستن علاوه بر آبادانی دنیای مؤمنان و فراهم آوردن زندگی پر نشاط و سرور برای آنها، آخرت ایشان را نیز آباد مي گرداند به شرط آنکه جلب رضایت الهي همواره سرلوحه عمل ایشان باشد.
1- ایا قران توسط پیامبر یا شخص دیگری تحریف شده؟ عموم محققان و علماء شیعه و اهل تسنن قائل به تحریف قرآن نیستند و معتقدند که قرآن موجود همان قرآن نازل شده بر پیامبر اسلام مي باشد. جهت مطالعه بیشتر در این زمينه مي توانید به تفسیر آیه 9 سوره "حجر" پ مراجعه نمایید. آیات متعددی در قرآن وجود دارد که دلالت مي کند قرآن کلامي الهي است و پیامبر اسلام نمي تواند کوچکترین تغییری در آن ایجاد نماید. از جمله: آیات 43 الی 46 سوره حاقه و آیات 3 الی 5 سوره نجم و .
1. قالَ رَسُولُ اللهِ - صَلَّی اللهُ عَلَیْهِ وَ آلِه - : اَحِبُّوا الصِّبْیانَ وَ ارْحَمُوهُمْ وَ اِذا وَعَدْتُمُوهُمْ فَفُوا لَهُمْ فَاِنَّهُمْ لایَرَوْنَ اِلّا اَنَّكُمْ تَرْزُقُونَهُمْ.رسول خدا - صلی الله علیه و آله - فرمود: كودكان خود را دوست بدارید و با آنان مهربان باشید، وقتی به آن‌ها وعده‌ای مي‌دهید حتماً وفا كنید زیرا كودكان، شما را رازق خود مي‌پندارند. وسائل الشیعه، ج 5، ص 126
بسم الله الرحمن الرحیمنمازی که قرآن از ما مي‌خواهد چنین است: - دائمي باشد: الَّذینَ هُمْ عَلي صَلاتِهِمْ دائِمُونَ»؛ [۱] - نمازی که از آن حفاظت شود: وَالَّذینَ هُمْ عَلي صَلاتِهِمْ یُحافِظُونَ»؛ [۲] - نمازی که در آن خشوع باشد: الَّذینَ هُمْ فی صَلاتِهِمْ خاشِعُونَ»؛ [۳]نمازی که بازدارنده از فحشا و منکر باشد: إِنَّ الصَّلاةَ ص: ۱۱ تَنْهی عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْکَرِ»؛ [۴] - نمازی که به دلیل ذکرالله بودنش، آرام بخش دل‌ها باشد: أَلا ب
 
آیا بهشت و جهنم در روز قیامت، بر روی كره ی زمين تشكیل مي شوند، یا در كره ی جداگانه ای مي باشند؟ مردم در آن جا چگونه زندگی مي كنند؟ آیا به صورت روح و بدون عضو جسمانی زندگی مي كنند، یا این كه با همين بدن و اعضای جسمانی؟این سؤال از دو قسمت تشكیل شده است:1 ـ آیا بهشت و جهنم در كره ی زمين تشكیل مي شوند یا در كره ای دیگر؟2 ـ آیا بهشت و جهنم و معاد فقط است یا جسمانی هم هست؟
پیش از شروع پاسخ، به چند نكته اشاره مي شود:مراد از بهشت و جهنم چیست؟از مجمو
آل عمران چه کسانی هستند؟   اصطلاح آل عمران» در قرآن کريم، تنها یک‌بار و در آیه 33 سوره آل عمران، در کنار آل ابراهیم» آمده است. آن‌جا که ميفرمايد: إِنَّ اللَّهَ اصْطَفى‏ آدَمَ وَ نُوحاً وَ آلَ إِبْراهیمَ وَ آلَ عِمْرانَ عَلَى الْعالَمينَ»؛ خدا، آدم(ع) و نوح(ع) و خاندان ابراهیم(ع)و خاندان عمران را بر جهانیان برترى داد.در مورد این‌که منظور از آل عمران در این آیه چه کسانی هستند، مفسران با توجه به آیات پیرامونی و روایات، احتمالاتی را مطرح ک
 نشاط و شادی در زندگی طبق احادیثی از قرآن و روایات معصومين (ع)اسلام با توجه به نیازهای اساسی انسان، شادی و نشاط را تحسین و تایید كرده است. قرآن، زندگی با نشاط و شادی را نعمت و رحمت ‏خدا تلقی كرده، درباره ی شادی و نشاط مؤمنان در دنیا و آخرت، مي فرمايد: بگو [در برابر كسانی كه بسیاری از مواهب زندگی را تحریم مي‏كردند] ای پیغمبر! چه كسی حرام كرده است زینت و آرایش و زیبایی‏هایی را كه خداوند از درون طبیعت‏، برای بندگانش بیرون كشیده؟ چه كسی حرام ك
بسم الله الرحمن الرحیم
الهي انطقنی بالهدی و الهمنی التقوی»
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ» ، وَ النَّازِعاتِ غَرْقاً وَ النَّاشِطاتِ نَشْطاً وَ السَّابِحاتِ سَبْحاً» نازعات/3- 1 یكی از هنرهای قرآنی موسیقی آن است. يعني ریتم دارد. به نام خداوند بخشنده مهربان. قسم به فرشتگانی كه جان كفار را به سختی مي گیرند. و قسم به فرشتگانی كه جان مؤمنین را به راحتی مي گیرند. چرا قسم؟ قسم برای تأكید است. و برای خداوند هم مهم نیست كه به چیزی قسم بخورد.

آخرین مطالب

آخرین جستجو ها