نتایج جستجو برای عبارت :

گفت اينگونه بيانات ساده قرآن راهي است براي فهم مقاصد ديني معارف اسلامي . ما اين بيانات لفظي را مانندآمِنُوا بِاللّهِ وَرَسُولِهِ واَقيمُواالصَّلوةَ را ظواهر ديني مي ناميم . از سوي ديگر مي بينيم قرآن كريم در آيات بسياري به سوي حجت عقلي رهبري مي كند مردم را

در قرآن كریم بیش از 750 آیه اشاره به ظواهر طبیعت میكند ابعاد گوناگون جلوه‌ها و زیبایی‌های آن را یادآور می‌شود. در اغلب این آیات، ما را توصیه به مطالعه كتاب طبیعت و پند‌آموزی آن میكند. بی‌گمان، هدف این آیات، طرح علوم طبیعی و بیان قوانین آن نیست، هر چند به نكاتی اشاره دارد كه پس از قرنها اهمیت و حساسیت آن شناخته شده و خبر از این حقیقت می‌دهد كه گوینده آن در اتصال به مبدأ الهی و آفریننده جهان است. آفریننده‌ای كه از همه چیز خبر دارد و با آگاه
آموزه های روانشناختی در قرآن و حدیث ارتباط روانشناسی با آموز های دینی رابطه قرآن و آموز های دینی با روانشناسی یا جامعه شناسی و برخی رشته های دیگر همواره دغذغه دانشمندان و دانشجویان حوزوی و دانشگاهی بوده است و همگی سعی داشته اند پاسخی برای برخی پرسشهای مهم روانشناسی از متن قرآن و سنت پیدا کنند. البته این کار بدون آشنایی همه جانبه و اشراف به هر دوجنبه معارف اسلامی و دانشهای جدید بویژه روانشناسی میسر نمی باشد؛ که لازمه دستیابی به آن مطالعات گ
به طور كلی می توان گفت كه ریشه و كلیات احكام شرعی را باید در قرآن كریم و شرح و تفصیل و شاخه های آن را در سنت جست. قرآن كریم در آیه های فراوانی به فریضه امر به معروف و نهی از منكر اشاره كرده است كه در این جا به برخی از این آیات می پردازیم:
جواب این سوال خیر است.   دلیل من:1. اگر در قرآن تحریف شده باشد، مخالف حرف قرآن در خود قرآن است یعنی تناقضی در قرآن دیده نمیشود. 2.اگر در قرآن قرار بود تحریف شده باشد، قرآن های متفاوتی در جهان پخش شده بود ولی فقط یک نوع قرآن در کل جهان است و هیچ آیه ای کم و زیاد نشده است.3.خود قرآن میگوید اگر میتوانید یک آیه مثل قرآن بگویید که هم از نظر معنایی و هم از نظر ادبیات مانند قرآن باشد و تناقضی با آیات قرآن نداشته باشد و تا الان هنوز هیچ آیه ای شبیه و با این
مفردات قرآن برای کارشناسی ارشد - زمستان 98 اهمیت مفردات در میان دانش‌‌های قرآنی، علم مفردات یا واژه‌شناسی قرآن به عنوان یکی از دانش‌‌های مقدماتی فهم قرآن، اهمیت ویژه‌ای دارد. این دانش از همان دهه‌‌های نخستین نزول و ظهور قرآن مطرح گردیده و بسیاری از صحابه و تابعین و دیگر مسلمانان قرآن‌دوست را به بررسی و تتبع واداشته است. سعی در شناخت و ریشه‌یابی هر یک از واژه‌‌های ارجمند قرآن و تمهید مقدمات فهم و تفسیر آیات، هدف مهم این گروه از دانشمن
1- ایا قران توسط پیامبر یا شخص دیگری تحریف شده؟ عموم محققان و علماء شیعه و اهل تسنن قائل به تحریف قرآن نیستند و معتقدند که قرآن موجود همان قرآن نازل شده بر پیامبر اسلام می باشد. جهت مطالعه بیشتر در این زمینه می توانید به تفسیر آیه 9 سوره "حجر" پ مراجعه نمایید. آیات متعددی در قرآن وجود دارد که دلالت می کند قرآن کلامی الهی است و پیامبر اسلام نمی تواند کوچکترین تغییری در آن ایجاد نماید. از جمله: آیات 43 الی 46 سوره حاقه و آیات 3 الی 5 سوره نجم و .
عسل در اسلام در قرآن یک سوره به نام زنبور عسل (سوره نحل) وجود دارد. کلمهٔ نحل دو مرتبه و در آیات ۶۸, ۶۹ سوره نحل در جزء ۱۴ قرآن کریم ذکر شده و در این آیات به خلقت زنبور عسل اشاره شده و جایگاه عسل در قرآن ذکر شده‌است، همچنین نشانه‌ای از آیات خداوند برای اهل فکر شمرده شده‌است. نامگذاری سوره به نحل (زنبور عسل) نیز احتمال زیاد بخاطر همین آیات است که دربارهٔ عسل در قرآن بیان شده‌است. خداوند در قرآن می‌گوید: و پروردگار تو به زنبور عسل وحی الهام غریزی
مولوی در مثنوی معنوی مصراعی دارد که بسیار قابل تأمل است: معنی قرآن ز قرآن پرس و بس معنای قرآن را از خود قرآن بپرسید و برای پی بردن به فهم آن از خودش کمک بگیرید. به عنوان اولین سوال از خود قرآن می پرسیم که چرا قرآن نازل شده است؟ در اینجا به بعضی از پاسخ های خود قرآن به این سوال می پردازیم و به برخی از آیاتی که در این زمینه آمده است اشاره می کنیم: * این كتاب هیچ گمانی در آن نیست و راهنمای پرهیزگاران است.
در آیات قرآن باید تدبر کرد زیرا تقلید کورکورانه از هر چیزی حتی اگر قرآن باشد اشتباه است.بلکه باید با خواندن هر آیه از آن فکر کرد و دید که دلیل نزول این آیه چه بوده است.با توجه به آیه ی 82 سوره نساء که میگوید: فلا یتدبرون القران ولو كان من عند غیر الله لوجدوا فیه اختلافا كثیرا»معنی: آیا درباره قرآن نمی ‏اندیشند؟! اگر از سوى غیر خدا بود، اختلاف فراوانى در آن میافتند»میتوان فهمید که تدبر در قرآن موضوع مهمی است که نباید آن را با تقلید مطلق اشتباه
مقدمه نوشتار عالم ذر از قول روایات و احادیث و از قول قرآن دو مقوله جدا است. این طبیعی است که گذشتگان در صدر اسلام آیات متشابه را نمی توانستند درک کنند و به تخیلات و تصورات ذهنی روی می آوردند . با وجود اینکه خداوند از تفسیر آیات متشابه منع فرموده و در آیه 7 سوره آل عمران موکدا فرموده که ما دو نوع آیات در قرآن داریم محکمات که اصل قرآن بر آن بنا شده و فقه اسلامی را شامل میشود و دیگری آیات متشابه که تفسیر ندارد و تاویل دارند وتاویل آن هم فقط خداوند م
در آیات قرآن می بایست تدبر کرد. زیرا در قرآن پیام هایی از آیات آورده می شود و ما باید فکر کنیم و متوجه پیام شویم و آن را به کار گیریم تا مشکلات زندگی را حل کنیم.در آیات قرآن،نوشته نشده است که پیام ما اینه و شما باید این کارو بکنی.این یک نوع تقلید است و هدف خدا از آیات قرآن این نیست.به عنوان مثال:در آیه ی ((بِاالوالِدَینِ اِحساناً)) که می گوید به پدر و مادر خود نیکی کنید؛نیامده راه و روشش را بگوید،چون والدین هر کسی یک انتظار خاصی از فرزند دارد و به
اهمّیّت و جایگاه نماز به عنوان وظیفه الهی در آیات متعدد قرآن کریم مطرح شده است. در ابتدا به آیات نماز در سوره بقره پرداخته، سپس به طرح سایر آیات در سوره های دیگر قرآن با عناوین رابطه نماز و ولایت ؛ نماز و مؤمنـان ؛ نماز و انبیا، و مخالفان نماز می پردازیم. در مجموع 52 آیه از آیات الهی قرآن درباره نماز است. اَلَّذین یُومِنُونَ بِالغَیْبِ وَ یُقیمُونَ الصَّلوةَ وِ مِمّا رَزَقْناهُم یُنفِقُونَ» کسانی که به جهان غیب ایمان آرند نماز را به پا می د
مقدمه تدبر در قرآن کریم از موضوعات بسیار مهم و کلیدی درک و فهم قرآن کریم است. امّا متأسفانه مانند قرآن کریم همچنان مهجور مانده است. موضوعی که اگر جایگاه خود را در میان مسلمانان باز یابد منشأ آثار و برکات فراوانی در جامعه اسلامی خواهد شد. بسیاری از مشکلات که امت اسلامی در حال حاضر درگیر با آن است، ریشه در دور ماندن از قرآن و فرهنگ غنی آن دارد. امیر مؤنان علی علیه السلام پیشاپیش در مورد دوری از قرآن به امت اسلامی اخطار داده و فرموده است: یأتی عَ
در آیات قرآن می بایست تدبر کرد. زیرا در قرآن پیام هایی از آیات آورده می شود و ما باید فکر کنیم و متوجه پیام شویم و آن را به کار گیریم تا مشکلات زندگی را حل کنیم.در آیات قرآن،نوشته نشده است که پیام ما اینه و شما باید این کارو بکنی.این یک نوع تقلید است و هدف خدا از آیات قرآن این نیست.به عنوان مثال:در آیه ی ((بِاالوالِدَینِ اِحساناً)) که می گوید به پدر و مادر خود نیکی کنید؛نیامده راه و روشش را بگوید،چون والدین هر کسی یک انتظار خاصی از فرزند دارد و به
آئمہ معصومین (ع) کے نام واضح طور پر قرآن کریم میں کیوں ذکر نہیں ہوئے ؟ جواب: اس سوال کے چند جواب ہیں: جواب اول : قرآن کریم میں احکام اور معارف کلی اور اشارے کی صورت میں ذکر ہوئے ہیں، لیکن انکی تفصیل اور کھول کر بیان کرنا، خداوند نے رسول خدا (ص) کے عہدے پر قرار دیا ہے، جیسے قرآن میں ارشاد ہوا ہے کہ: وَأَنْزَلْنَا إِلَیْكَ الذِّكْرَ لِتُبَیِّنَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَیْهِمْ وَلَعَلَّهُمْ یَتَفَكَّرُونَ.
آیاتی از قرآن كریم (7) آیات 155 تا 157 سوره مباركه البقره وَ لَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَیْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَ الْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِنَ الْأَمْوَالِ وَ الْأَنْفُسِ وَ الثَّمَرَاتِ وَ بَشِّرِ الصَّابِرِینَ ﴿۱۵۵﴾ و قطعا شما را به چیزى از قبیل ترس و گرسنگى و كاهش در اموال و جانها و محصولات، مى ‏آزماییم و به شكیایان مژده بده (۱۵۵) اَلَّذِینَ إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِیبَةٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ ﴿۱۵۶﴾ همان كسانى كه چو
نكات دینی دوازدهم انسانی همراه با اندیشه وتحقیق تهیه كننده فاطمه ناصری قائم نکات دینی دوازدهم انسانی آیات دینی دوازدهم تجربی ریاضی با پیام تهیه كننده فاطمه ناصری قائم دوازدهم ریاضی و تجربی نكات دینی یازدهم انسانی همراه با اندیشه وتحقیق تهیه كننده فاطمه ناصری قائم نکات دینی یازدهم انسانی آیات دینی دهم تجربی ریاضی با پیام تهیه كننده فاطمه ناصری قائم دینی دهم ریاضی و تجربی یات دینی دهم انسانی با پیام تهیه كننده فاطمه ناصری قائم دینی دهم ان
بدون شک سبک زندگی دینی مشخصات و شرایط ویژه خود را دارد. شاید یکی از مواردی که در زندگی ما به عنوان یک مسلمان کمتر بدان توجه می شود تلاوت قرآن به عنوان کتاب دینی ما و تعمق در آیات آن است. به همین دلیل است که کمتر این کتاب آسمانی در زندگی ما جا دارد. در حالی که خداوند حكیم در این مورد می فرماید: ای مردم، از سوی پروردگارتان موعظه و اندرزی برای شما آمد، كلامی و قرآنی كه مایه شفای بیماری دل ها و روان ها است و چیزی كه مایه هدایت و راهنمایی است و رحمت برا
حجت الاسلام علی انجم شعاع در نشست علمی همکاران مجله دانش ها و آموزه های قرآن و حدیث که در تاریخ 13 تیر 1398 برگزار شد در مورد علم دعا و نحوه دانش شدن آن مطالبی را مطرح کرد. عضو هیئت تحریریه مجله دانش ها و آموزه های قرآن و حدیث گفت: مجموعه ابعاد بررسی شده در مورد دعا همچنین مقایسه آن با علوم قرآن و علوم حدیثی نشان می‌دهد که دعا می‌تواند به عنوان یک دانش در مجموعه معارف دینی معرفی شود. برای مشاهده متن کامل نشست کلیک نمایید.
دین مبتنی بر كتاب اسلام دینی است كه برجسته ترین ویژگی آن معجزه جاوید پیامبر اكرم(ص) قرآن می باشد . از اینرو همه ویژگیهای این دین براساس كتاب قرآن بوده و دین مبتنی بر كتاب است . دین مبتنی بر كتاب بدین معنی می تواند باشد كه كلیه فعالیتها و اعمال زندگی دینی دینداران می بایست در درجه اول قابل ثبت و ضبط بوده چرا كه مومنین موظفند تا با بررسی كارهای روزانه خویش در جهت بهبود عملكرد خود اقدامات لازم را انجام دهند .
از دو دسته آیات قرآن، می توان برای وجود حضرت ولی عصر (عج) و ظهور آن حضرت استفاده نمود:1 ـ آیاتی كه ضرورت وجود حجت الهی را در زمین بیان می كنند.:از نظر قرآن كریم، در طول تاریخ زندگی بشر، هیچ گاه زمین از حجت خدا خالی نبوده و خداوند برای هر امتی فردی مناسب را برگزیده تا انسان ها را در راه رسیدن به كمال مطلوب رهنمون باشند؛ چنان كه خداوند سبحان فرمود: إِنَّمَا أَنتَ مُنذِرٌ ۖ وَلِكُلِّ قَوْمٍ هَادٍ» (به درستی كه تو بیم دهنده ای و برای هر جامعه راهنما
بدون شک سبک زندگی دینی مشخصات و شرایط ویژه خود را دارد. شاید یکی از مواردی که در زندگی ما به عنوان یک مسلمان کمتر بدان توجه می شود تلاوت قرآن به عنوان کتاب دینی ما و تعمق در آیات آن است. به همین دلیل است که کمتر این کتاب آسمانی در زندگی ما جا دارد. در حالی که خداوند حكیم در این مورد می فرماید: ای مردم، از سوی پروردگارتان موعظه و اندرزی برای شما آمد، كلامی و قرآنی كه مایه شفای بیماری دل ها و روان ها است و چیزی كه مایه هدایت و راهنمایی است و رحمت برا
مقدمه نوشتار آیات متشابه در قرآن برای بیان واقعیت های علمی در قالب تمثیل و تشبیه بیان شده و ظاهر آیات منظور قرآن نیست.در آیه 7 سوره آل عمران خداوند آیات متشابه را از آیات محکم تفکیک کرده و میفرماید محکمات اصل قرآن است و ما می دانیم که اصول فقهی ما بر آن استوار است وآیات متشابه را برای تحکیم ایمان مردم و برای تثبیت محکمات نازل فرموده و تاکید فرموده این آیات تفسیر ندارند و تاویل دارند. ظاهر آیات اگر مد نظرقرار گیرد باعث فتنه انگیزی و تفرقه قرار
پیدایش جهان ازدیدگاه قرآن نویسنده: عدنان أوکطار معروف به هارون یحیی، نویسنده و محقق ترک اعجاز علمی قرآن به مطالب و اسرار علمی گفته می ‌شود که در قرآن کریم ذکر شده و در عصر نزول قرآن برای انسان ها ناشناخته بوده و پس از پیشرفت علوم در قرن های اخیر اکتشاف شده است. هر چند تفسیر علمی قرآن کریم سابقه‌ای هزار چهارصدساله دارد، ولی ادعای اعجاز علمی قرآن در دو قرن اخیر مطرح شده است. در این دوره برخی از کشفیات علوم تجربی توسط دانشمندان بر آیات قران منط
ما در متن قبلی آیه اهل ذکر را گفتیم و این را هم گفتیم که اهل ذکر کسانی هستند که می توانند معنا و تفسیر واقعی قرآن را درک کنند و از رمز و راز آن آگاه اند امروز می خواهیم آیه ای از قرآن را برای شما بگوییم که ثابت میکنه که اهل بیت پیامبر می توانند که مفاهیم عمیق قرآن را درک و به آن دست یابند. آیه مس الکتاب انه لقرآن کریم*فی کتاب مکنون*لا یمسه الا المطهرون سوره واقعه آیات 77 تا 79 ترجمه: آن قرآن کریمی است*که در کتاب محفوظی جای دارد*جز پاکان نمی توانند به
به طور كلی می توان گفت كه ریشه و كلیات احكام شرعی را باید در قرآن كریم جست. قرآن كریم در آیه های فراوانی به فریضه امر به معروف و نهی از منكر اشاره كرده است كه در این جا به برخی از این آیات می پردازیم:1.  "یؤمنون بالله و الیوم الآخر و یامرون بالمعروف و ینهون عن المنكر و یسارعون فی الخیرات و اولئك من الصالحین"‌به خدا و روز واپسین ایمان می آورند؛ امر به معروف و نهی از منكر می كنند؛ و در انجام كارهای نیك، پیشی می گیرند؛ و آنها از صالحانند. ‌2.     "ولت
قرآن از هنگام نزول دارای خصوصیاتی؛ مانند نظم بدیع، عدم اختلاف بین آیات، اخبار غیبی و بوده است و همچنان آن خصوصیات را دارد و هنوز هم کسی نتوانسته حتی یک سوره مانند آن بیاورد. پس قرآن ۱۴ قرن گذشته با قرآن امروز فرقی ندارد.اگر دینی بخواهد آخرین دین باشد، اولاً: باید کامل باشد (بر خلاف دین های غیر خاتم که کامل نبودند) و ثانیاً: هیچ تحریف و تغییری در طول تاریخ نداشته باشد، و با فقدان هر یک از این دو ویژگی، عقل خواهد گفت این دین خاتم نیست. البته بای
 
چاپ دوم كتاب انتظار قرآن و انتظار از قرآن كه مطابق سرفصل درس تفسیر موضوعی قرآن كریم
 دانشگاه‌ها و مراكز آموزشی به قلم حجت الاسلام و المسلمین دكتر نجارزادگان
 به رشته تحریر در آمده است روانه بازار نشر گردید.
 
چكیده قرآن كتاب هدایت بشر در تمام اعصار است. سبك و سیاق نوشتارى آن متفاوت از دیگر كتاب ها بوده و تعالیم خود را به منظور فهم همه انسان ها، گاه با زبان ادبى و هنرى در قالب مَثَل، قصّه، و. بیان نموده است. از دیدگاه برخى، یك چهارم قرآن و از نگاه بعضى دیگر، یك ششم آن در قالب داستان یا قصّه بیان شده و قریب به شصت مَثَل در آن وجود دارد. محور اصلى سخن در مقاله حاضر بازشناسى انواع تمثیلِ به كاررفته از حیث ساختار (اسلوب معادله، حكایت انسانى و حكایت حیوان
بسمه تعاتی. فیه تبیان کل شی ء و ذکر ان الکتاب یصدق بعضه بعضاً و انه لااختلاف فیه ، فقال سبحانه : ولو کان من عند غیر الله لوجدوا فیه اختلافاً کثیراً» و أن القرآن ظاهره أنیق و باطنه عمیق لا تفنی عجائبه و لا تنقضی غرائبه و لا تکشف الظلمات الا به . خداوند گوید در قرآن بیان هر چیزی است و یاد آور شده است که بعض قرآن ، گواه بعض دیگر است و اختلافی در آن نیست و فرمود: اگر از سوی خدای یکتا نیامده بود، در آن اختلاف فراوان می یافتند» ظاهر قرآن زیباست ، باط

آخرین مطالب

آخرین جستجو ها

مطالب ومقالات حقوقی