من می اندیشم پس هستم، انگاره های ذهنی در زندگی روزمره انگاره های ذهنی خط بین قواعد اجتماعی و قواعد روان شناختی است. آنجایی که ذهن ناخودآگاه و روان آدمی به گونهای دست به اقدام میزند که در فعالیت های روزمره و برنامه ریزی های زندگی یک انسان خود را نشان میدهد تبدیل به یک انگاره یا اسکیما شده است. روانشناسان می گویند تا زمانی که پیش انگاره های ذهنی خود را درست نکنیم شب و روز هم تلاش کنیم هیچ چیز در زندگی بیش از حد مشخصی عوض نمیشود.
عصر دیروز رفتم خونه . با یه تاکسی اومدم که کلی حرصم داد رسما وایمیستاد تا مسافر سوار کنه یعنی چن دقیقه گوشه خیابون نگه میداشت ولی تودل خودمو اروم میکردم دیگه میگفتم کوتا بیا بنزین گرونه نمیشه خالی بره که رسیدم خونه و زیر کتریو روشن کردم خیلی هم خسته بودم حال هیچ کاریو نداشتم یه سری موزیک گذاشتم در جریانبد چه موزیکی دیگه ؟ بله محلی مازندرانی از سیما بینا هم دانلود کردم البته اونایی که به مازندرانی خونده خداییشم بد نخونده خوبه (عنوان پست ) جان
روانشناسی دانشی است که به بررسی رفتار و فرآیندهای روانی میپردازد.این جمله چند بخش برجسته دارد. ۱- روانشناسی دانش است. ۲- روانشناسی به بررسی رفتار میپردازد. ۳- روانشناسی به بررسی فرآیندهای روانی میپردازد.همانگونه که از چیستی روانشناسی آموختیم روانشناسی دانش است. پس همانند دیگر شاخههای دانش، از پایههای دانشیک (اصول علمی) پیروی میکند. این دانش به بررسی رفتار که دیدنی (عینی) است و فرآیندهای روانی که انگارهای (ذهنی) است م
پودوفکین در مقالهی تناقض اصلی کار بازیگر” (فن سینما و بازیگری در سینما،ف.ا.پودوفکین،ترجمه حسن افشار،نشر مرکز،۱۳۷۰)مینویسداصل کار بازیگر،چه در فیلم و چه بر صحنه،آفرینش انگارهای منسجم و حقیقتمانند است.بازیگر از همان آغاز کار خود باید بکوشد این انگاره را جذب کند و مآلاً تحقق باشد.پس کار بازیگر با انگاره دوگانه است.انگارهای که بازیگر با کار خود میسازد از یک سو از خود وی به عنوان شخصی با خصوصیات فردی معین مایه میگیرد
یادت همیشه با من استچه در سفر باشمچه در تنهایی ترین لحظات.باور داری ای زیباترین هستی ام. ای زیباترین آرزویم.آنگاه که از زمین و زمان دور می شومآنگاه که بر فراز شهرهای غربت سوار بر پرنده آهنیناز قلب های سنگی فاصله می گیرمباز تو در دل جای داریبا خود فکر میکنم که این چگونه استچگونه است که یادت مرا تنها نمی گذاردچگونه است که این چموش گستاخمرا راحت نمیگذارد.راستی خاطرم در خاطرت هنوز هم زیادی می کندهنوز این زیاده خواهی های دلم آزارت می دهد
انجمن علمی و گروه شهرسازی و معماری دانشگاه خیام مشهد برگزار کرد:۵شنبه ۱۲/۱۰/۹۸انگاره های معماری در طراحی محیطدکتر آزاده شاهچراغیدریافت | Downloadصفحه دکتر شاهچراغی در دانشگاه علوم و تحقیقات | ورودیادداشت های دکتر شاهچراغی | ورودشبکه های اجتماعی اینستاگرام | تلگرام
رفتارگرایی رویکردی در روانشناسی و تلفیقی از عناصر فلسفه، روش شناسی، و نظریه است. این رویکرد اوایل قرن بیستم به عنوان واکنشی به روانشناسی " ذهن گرایانه" - که اغلب در پیش بینی هایی که می توان ان ها را با روش های قوی تجربی ازمود مشکل داشت- ظهور کرد. انگاره یا اصل رفتارگرایی از جمله اصل متودولوژیکی و رادیکال، که در نوشته های جان بی. واتسون ، بی. اف. اسکینر و سایرین به چشم می خورد، این است که روانشناسی باید خود را درگیر رخدادها و وقایع قابل مشاهده نم
CONTEXT Subject Writer Reader Textپرسش: آقای صفری آیا شما به عنوان یک نویسنده فقط تجربیات شخصی که برایتان اتفاق افتاده است را مینویسید و آثارتان آینهی تمام نمای زندگیتان است؟پاسخ: خیر، هر آنچه نویسنده ادبی مینویسد ومن به ان معنا نیست که آن اتفاقات و حوادثِ داستانی در زندگی واقعیاش اتفاق افتاده یاشد! در فرهنگ استبدادی ما شخصیتهای داستانی، ادامهی نفس نویسنده تلقی میشوند، به بیان دیگر در فرهنگ فارسیزبانان، هر آنچه شخصیت داستانی میگوید، ح
درباره ی کتاب نظریه ی همه چیز ا ستیون هاوكینگ یكی از بزرگترین متفكران جهان و فیزیكدان نظری برجسته و بیمانندی است كه پژوهشهایش موجب ترسیم دوباره مدلهای كیهانی شده است.او در این کتاب هفت گفتار ارائه داده است كه همه چیز را از مهبانگ» (انفجار بزرگ) تا سیاهچالهها» و نظریه ریسمان در برمیگیرد. هاوكینگ سخن خود را با تاریخچهای از اندیشهها و انگارهها درباره جهان آغاز میكند. او به یاری دادههای فیزیك جدید به بحث درباره نظریهها
درباره زمین شناسی ایران ، این باور وجود دارد که سرزمین ایران در بخش میانی کوهزاد آلپ - هیمالیا است ، که از باختر اروپا آغاز و پس از گذر از ترکیه ، ایران ، افغانستان تا تبت و شاید تا نزدیکی های برمه و اندونزی ادامه دارد . جایگاه زمین شناختی ویژه این کوهها در فصل مشترک دو قاره اوراسیا و گندوانا سبب شده تا درباره چگونگی پیدایش این نوار چین خورده دو انگاره بزرگ ناودیس تتیس و زمین ساخت ورقی مورد بحث باشد . بررسی دو انگارۀ یاد شده و گفتمان در این زمین
پژوهش تطبیقی دیپلماسی فرهنگیِ بریتیش كانسیل، گوته و آلیانس فرانس عبدالرضا آبائی مركز تحقیقات دانشگاه برمِن آلمان این گزارش كه بر اساس تحقیقات دانشگاهی و گزارشهای سالانه كشورها تهیه گردیده، برخی از انگارههای مفهومی برای تجزیه و تحلیل مؤلفههای فرهنگی ت خارجی بریتانیا، فرانسه و آلمان را تشریح مینماید. در اینجا قصد داریم تا به مقایسه عملكرد فرهنگی بریتانیا، فرانسه و آلمان از طریق بازخورد موسسات وابسته به آنها یعنی بریتیش
شعر چو از سوز دلم زاده شد
همچو دُر معنی در او تابنده شد
عود را از جان خود بخشیدمش
بر فراز آسمانها دیدمش
بیت بیتش کهکشان در بر گرفت
از حلاواتش جهانی در گرفت
اهل دل سوداگر بازار ما
عالمی پیداست از پندار ما
ذهن ما سیر کواکب میکند
شیخ را گمان راهب میکند
رهبر ما دل و عقل انگاره ای
دل دهد فرمان خرد بیکاره ای
گناه و صواب سنجش دل است
عقل ها در زیر انبار گل است
با خودی محکم در اینجا زیستیم
تا شود معلوم که آخر کیستیم
این تبار آدم است ملک خدا
آدمهای بیگناه فقط دارند رفتارهای زبانی را که در محیط وجود دارد تقلید میکنند و من هم قطعاً دارم همین کار را میکنم یعنی تقلید از الگووارههای زبانی . حالا یکی دوست دارد الگووارههای رفتاری روشنفکری استفاده کند، یکی دوست دارد مؤمن نشان دهد .
گاهی اوقات بعضی از این الگووارههای رفتاری خیلی مرا اذیت میکند . کاملاً آگاه هستم که پشت همه این رفتارها ممکن است تنها 5 یا 10 درصد آگاهی وجود داشته باشد، من اما حس میکنم آگاهانهتر واکنش نشان
می توانید به خوشبختی عادت کنیددکتر جان ای شیندلر خوشبختی را این طور تعریف می کند: " کیفیتی از ذهن که اندیشه از زمان لذت می برد ". چه از نظر پزشکی و چه اخلاقی، فکر نمی کنم تعریفی از این ساده تر بتوان ارائه کردخوشبختی کیفیت فطری اندیشه انسان و دستگاه جسمانی است. وقتی خوشحال هستیم بهتر فکر می کنیم نتیجه کارمان بهتر می شود، حالمان بهتر و احساس سلامتی بیشتر می کنیم. اندامهای حسی ما هم بهتر کار می کند. کی کک چیف روانشناس روسی، مردم را در حالت اندیشید
فرمالیست ها در بحث از شعر نکته ای مهم را مطرحکرده اند که مساله کلی" مناسبات میان متون ادبی "را نیز پیش می کشد. این پیوند های درونی میان متون متعلق به یک دوره از آن دوره های متفاوت را امروز به از باختین "مناسبات بینامتنی"می خوانیم. این بحث با مقاله هنر همچون شگرد شکلوفسکی آغاز شد که او در این مقاله نشان داد که هر چه بیشتر با دورانی آشنا می شویم،اطمینان بیشتری می یابیم که انگاره ها و تصاویری که شاعری به کار برده است و به رمان ما ابداع خود شاعر بودن
تعریف خلاقیت از خلاقیت تعریفهای زیادی شده است. در اینجا برخی از تعاریف مهم را مورد برسی قرار میدهیم: خلاقیت یعنی تلاش برای ایجاد یک تغییر هدفدار در توان اجتماعی یا اقتصادی سازمان خلاقیت بکارگیری تواناییهای ذهنی برای ایجاد یک فکر یا مفهوم جدید است خلاقیت یعنی توانایی پرورش یا به وجود آوردن یک انگاره یا اندیشه جدید (در بحث مدیریت نظیر به وجود آوردن یک محصول جدید است) خلاقیت عبارت است از طی کردن راهی تازه یا پیمودن یک راه طی شده قبلی به طر
مارک بلوخ به همراه لوسین فور، دو تن از پیشگامان تاریخ نگاری مکتب آنال بودند که در سال 1929 در واقع با انتشار نشریه اقتصادی و اجتماعی آنال مسیری را گشودند که در نوع نگاه به تاریخ تاثیر زیادی گذاشت و بستر شکلگیری یک جریان یا تفکر تاریخی موسوم به تاریخ همه جانبه تا تاریخ جامع نگر( بخوان ساختارگرا) را هموار کرد به تدریج مورخان بعدی این جریان مانند لابروس و فرنان برودل و . در این مسیر گام گذاشتند.اگر چه آنال یک نظام فکری یکپارچه و منسجم را به وج
درآمدشعار رونق تولید ملّی» در سپهر اقتصاد مقاومتی، راهبرد و فراتی است که در پهنهی مفهومی خود، از سویی با شعارهای سالهای گذشتهی نظام اسلامی ــ نظیر جهاد اقتصادی، حمایت از کالای ایرانی، اصلاح الگوی مصرف، همّت مضاعف و کار مضاعف، نوآوری و شکوفایی، نهضت خدمترسانی به مردم، رفتار علوی، صرفهجویی، پرهیز از اسراف، انضباط اقتصادی و مالی، وجدان کاری و انضباط اجتماعی و . ــ مرتبط است و از سوی دیگر، این راهبرد (و فرات) متناظر با روح
درآمدشعار رونق تولید ملّی» در سپهر اقتصاد مقاومتی، راهبرد و فراتی است که در پهنهی مفهومی خود، از سویی با شعارهای سالهای گذشتهی نظام اسلامی ــ نظیر جهاد اقتصادی، حمایت از کالای ایرانی، اصلاح الگوی مصرف، همّت مضاعف و کار مضاعف، نوآوری و شکوفایی، نهضت خدمترسانی به مردم، رفتار علوی، صرفهجویی، پرهیز از اسراف، انضباط اقتصادی و مالی، وجدان کاری و انضباط اجتماعی و . ــ مرتبط است و از سوی دیگر، این راهبرد (و فرات) متناظر با روح
دکتراحمد شعبانی پس از سفر به همدان یادداشتی با عنوان همدان شهر عشاق است منتشر کرده است که زبان فصیح و بینظیر آن ذوق هر خوانندهای را برمیانگیزاند.احمد شعبانی، عضو هیأت علمی گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه اصفهان و نایب رئیس هیأت مدیره انجمن ارتقا علمی کتابخانههای عمومی ایران پس از برگزاری سیزدهمین نشست این انجمن در همدان، یاداشتی در سایت اطلاع رسانیhttp://ipla.ir منتشر کرد و همدان را شهر عشاق خواند.دکتر شعبانی در قسمت اول یادداشت خو
آنژیلا عطایی، مروری بر مجموعهی شعر فرزاد کریمی"فعلا بدون نام" نخستین مجموعهی شعر فرزاد کریمی است که انتشارات مروارید آن را به بازار کتاب عرضه کرده است. مجموعهای از شعرهایی اغلب بدون نام که ما را در هزارههای زندگی انسان عبور میدهد و از اقلیما و شهرزاد و سلیمان به انسان سرگردان امروز میرساند. این کتاب به راحتی با دو دیدگاه اسطورهشناختی و روانشناختی قابل خوانش و مطالعه است که اتفاقا با هم ارتباط نزدیکی دارند و البته در این میان نقد ا
حقوق بشر آن دسته از حقوق بنیادین هستند که برای هر انسان به صرف انسان بودن و بطور ذاتی و برابر تصور می شود. حقوق بشر برای شخصیت انسان ها حیاتی است. برای مثال کسی که نتواند تصمیمات خاص و مهمی مانند داشتن عقیده بر پایه استقلال خرد و نه بر مبنای دین، مرجعیت، سنت و انگاره را بگیرد، نمی تواند انسانیت را به تمامی تجربه کند. حقوق بشر با حقوقی که در نتیجه عضویت در جامعه ای با ساختار دینی و یا ی به دست می آید تفاوت دارد. این نوع دوم حقوق، حقوقی هستند ک
این مطلب از کتاب کشف الاسرار ایشان چاپ قدیم، صفحه 279الی281 آورده شده است:این کتاب اثری است از امام خمینی (ره) که در سال 1323 هجری شمسی (1364 هـ .ق) نوشته شده است.یک نظری به طب یونان این نویسنده به عادت همیشه بی مراعات تناسب می گوید: "در کشوری که دانشگاهی داشته مانند جندی شاپور که درس خواندگانش پزشک پادشاهان بودند کار به جایی رسید که پزشکانش یا از یهودیها شدند و یا از کسانی که پیش خود تحفه حکیم مؤمنی را خوانده بودند."استادان دانشگاه جندی شاپور همان اطب
یکی از مشکلات مهم و اساسی در نظام آموزش و پرورش خصوصاٌ در کشور ما، به کار نگرفتن روش های تدریس نوین در آموزش است. به همین سبب کیفیت آموزشی از سطح مطلوب برخوردار نیست و دانش آموزان علاقه زیادی به تحصیل نشان نمی دهند. یکی از دلایل آن عدم آشنایی معلمان با روش های نوین تدریس در ادبیات فارسی است.پیشرفت روزافزون علوم و تحقیقات گوناگون در حیطه های مختلف حاکی از آن است که اطلاعات بشر روز به روز افزایش می یابد و مطالب جدیدی به دست می آید.امروزه هر فرد ب
آیا اختراع کردن وسیلهای که بتواند به شما در بهبود حافظه بلند مدت تان کمک کند چیز خوب و کار سازی نیست؟ متاسفانه، ممکن است در حال حاضر واقع بینانه نباشد. به رغم چند ابداع، تحقیق و توسعه و فناوریهایی که زندگی را سادهتر کردهاند، ممکن است باور وسیلهای مانند یک تراشه، فارغ از بحث قیمت، که به بهبود حافظه بلند مدت کمک کند جذاب به نظر برسد.به جای هدر دادن وقت برای گشتن دنبال چنین وسیلهای، چرا خودتان را با این روشهای علمی بهبود حافظه بلند م
اتصال به سرچشمه ناب رضوی از دریچه سینمای مستندارادت به امام هشتم(ع) در دل تکتک مردمان ایران زمین موج میزند و این شیفتگی وصفنشدنی آنان را را از دور و نزدیک به بارگاه ملکوتی این امام همام متصل میکند. در این بین، به تصویر کشیدن زیبایی امر زیارت از دریچه دوربین مستندسازان کشور، میتواند دنیایی متفاوت از آنچه در حریم حضرت دوست میبینیم و میشنویم پیش روی ما بگذارد.1397/12/12 یكشنبه بیشک همراه شدن با کاروانهای زائران پیاده، آشنا شدن با مر
سلام برشما بسم الله الرحمن الرحیماز خداوند توفیق ادب ,بی ادب محروم ماند از لطف رب _بی ادب تنها نه خود را داشت بد _ بلکه آتش برهمه آفاق زد . خدایامیخوانیم از ادب گران وادب حضور واردسخن شویم وبا حفظ آداب سخن را آغاز کنیم ودر انتها چیدمان انگاره های ذهنی ما تغییرمخصوصی کرده باشد که بعد به نقطه ای برسیم که بتوانیم تصمیمات جدی برای خود وشهر وکشورمان در حد وسع مان بگیریم خوشحالم که امروز در یکی ازمناطق مهم کشورمان که دارای مزیت عقب ماندگی است سخن
در این مقاله سعی شده چند نظریه ی یادگیری کاربردی در کار معلم آورده شود.1.نظریههای رفتاریرفتارگرایی، دیدگاهی است که میگوید رفتار، باید به وسیلهی تجارب قابلمشاهده، تبیین شود نه به وسیلهی فرآیندهای ذهنی. از نظر رفتارگرایان، رفتار آن چیزی است که انجام میدهیم و مستقیما قابلمشاهده است و افکار، احساسات و انگیزهها، موضوعهای مناسبی برای علم مطالعه رفتار نیستند، زیرا آنها را نمیتوان مستقیما مشاهده کرد. نظریههای شرطیسازی کلاس
عنوان: درس پژوهی مدل بهسازی مداوم آموزشرشته : برنامه ریز ی درسی استاد: آقای دكتر ابوالفضل بختیاری دانشجو: زهرا خدادادی قره تپه مقدمه:درس پژوهی به عنوان مدل بهسازی مداوم آموزش ، مبحثی است كه در گفتگوی سوم كتاب در تمنای یادگیری ، استاد محمد رضا سر كار آرانی به آن می پردازند. در این گفتگوها به روشهای آموزشی و درس پژوهی در كشورهایی چون ژاپن وسنگاپور و ایران اشاره میشود.وقتی معلمان در فرهنگهای م
از ابتدا شروع می کنیم ، کلمه ی برند از واژه ی زبان اسکاندیناوی قدیم به معنای "داغ کردن و سوزاندن" می آید، به این خاطر که دامداران برای متمایز ساختن دام های خود علامت مشخصی روی بدن دام ها داغ می کردند.پس همانطور که پیداست مفهوم کاربردی برند موضوع جدیدی نیست؛ آنچه که جدید است دانش برندینگ و تکنیک های خلق برند و مدل های برندسازی است که در کشورهای پیشرفته تدوین شده است.باید بدانیم در عصری حضور داریم که بسیاری از رفتارها و انتخاب های ما براساس احس
درباره این سایت