نتایج جستجو برای عبارت :

پیام آیات قرآن

در آيات قرآن می بایست تدبر کرد. زیرا در قرآن پيام هایی از آيات آورده می شود و ما باید فکر کنیم و متوجه پيام شویم و آن را به کار گیریم تا مشکلات زندگی را حل کنیم.در آيات قرآن،نوشته نشده است که پيام ما اینه و شما باید این کارو بکنی.این یک نوع تقلید است و هدف خدا از آيات قرآن این نیست.به عنوان مثال:در آیه ی ((بِاالوالِدَینِ اِحساناً)) که می گوید به پدر و مادر خود نیکی کنید؛نیامده راه و روشش را بگوید،چون والدین هر کسی یک انتظار خاصی از فرزند دارد و به
در آيات قرآن می بایست تدبر کرد. زیرا در قرآن پيام هایی از آيات آورده می شود و ما باید فکر کنیم و متوجه پيام شویم و آن را به کار گیریم تا مشکلات زندگی را حل کنیم.در آيات قرآن،نوشته نشده است که پيام ما اینه و شما باید این کارو بکنی.این یک نوع تقلید است و هدف خدا از آيات قرآن این نیست.به عنوان مثال:در آیه ی ((بِاالوالِدَینِ اِحساناً)) که می گوید به پدر و مادر خود نیکی کنید؛نیامده راه و روشش را بگوید،چون والدین هر کسی یک انتظار خاصی از فرزند دارد و به
عسل در اسلام در قرآن یک سوره به نام زنبور عسل (سوره نحل) وجود دارد. کلمهٔ نحل دو مرتبه و در آيات ۶۸, ۶۹ سوره نحل در جزء ۱۴ قرآن کریم ذکر شده و در این آيات به خلقت زنبور عسل اشاره شده و جایگاه عسل در قرآن ذکر شده‌است، همچنین نشانه‌ای از آيات خداوند برای اهل فکر شمرده شده‌است. نامگذاری سوره به نحل (زنبور عسل) نیز احتمال زیاد بخاطر همین آيات است که دربارهٔ عسل در قرآن بیان شده‌است. خداوند در قرآن می‌گوید: و پروردگار تو به زنبور عسل وحی الهام غریزی
1- ایا قران توسط پيامبر یا شخص دیگری تحریف شده؟ عموم محققان و علماء شیعه و اهل تسنن قائل به تحریف قرآن نیستند و معتقدند که قرآن موجود همان قرآن نازل شده بر پيامبر اسلام می باشد. جهت مطالعه بیشتر در این زمینه می توانید به تفسیر آیه 9 سوره "حجر" پ مراجعه نمایید. آيات متعددی در قرآن وجود دارد که دلالت می کند قرآن کلامی الهی است و پيامبر اسلام نمی تواند کوچکترین تغییری در آن ایجاد نماید. از جمله: آيات 43 الی 46 سوره حاقه و آيات 3 الی 5 سوره نجم و .
اهمّیّت و جایگاه نماز به عنوان وظیفه الهی در آيات متعدد قرآن کریم مطرح شده است. در ابتدا به آيات نماز در سوره بقره پرداخته، سپس به طرح سایر آيات در سوره های دیگر قرآن با عناوین رابطه نماز و ولایت ؛ نماز و مؤمنـان ؛ نماز و انبیا، و مخالفان نماز می پردازیم. در مجموع 52 آیه از آيات الهی قرآن درباره نماز است. اَلَّذین یُومِنُونَ بِالغَیْبِ وَ یُقیمُونَ الصَّلوةَ وِ مِمّا رَزَقْناهُم یُنفِقُونَ» کسانی که به جهان غیب ایمان آرند نماز را به پا می د
در آيات قرآن باید تدبر کرد زیرا تقلید کورکورانه از هر چیزی حتی اگر قرآن باشد اشتباه است.بلکه باید با خواندن هر آیه از آن فکر کرد و دید که دلیل نزول این آیه چه بوده است.با توجه به آیه ی 82 سوره نساء که میگوید: فلا یتدبرون القران ولو كان من عند غیر الله لوجدوا فیه اختلافا كثیرا»معنی: آیا درباره قرآن نمی ‏اندیشند؟! اگر از سوى غیر خدا بود، اختلاف فراوانى در آن میافتند»میتوان فهمید که تدبر در قرآن موضوع مهمی است که نباید آن را با تقلید مطلق اشتباه
مقدمه نوشتار عالم ذر از قول روایات و احادیث و از قول قرآن دو مقوله جدا است. این طبیعی است که گذشتگان در صدر اسلام آيات متشابه را نمی توانستند درک کنند و به تخیلات و تصورات ذهنی روی می آوردند . با وجود اینکه خداوند از تفسیر آيات متشابه منع فرموده و در آیه 7 سوره آل عمران موکدا فرموده که ما دو نوع آيات در قرآن داریم محکمات که اصل قرآن بر آن بنا شده و فقه اسلامی را شامل میشود و دیگری آيات متشابه که تفسیر ندارد و تاویل دارند وتاویل آن هم فقط خداوند م
جواب این سوال خیر است.   دلیل من:1. اگر در قرآن تحریف شده باشد، مخالف حرف قرآن در خود قرآن است یعنی تناقضی در قرآن دیده نمیشود. 2.اگر در قرآن قرار بود تحریف شده باشد، قرآن های متفاوتی در جهان پخش شده بود ولی فقط یک نوع قرآن در کل جهان است و هیچ آیه ای کم و زیاد نشده است.3.خود قرآن میگوید اگر میتوانید یک آیه مثل قرآن بگویید که هم از نظر معنایی و هم از نظر ادبیات مانند قرآن باشد و تناقضی با آيات قرآن نداشته باشد و تا الان هنوز هیچ آیه ای شبیه و با این
قرآن مجید کی آيات میں مسئلہ شناخت (3) تحریر : محمد حسن جمالی قرآن کی متعدد آيات میں عناصر خلقت کے داخلی نظام کا تذکرہ ہوا ہے ـ وجودو عدم، مبداء ومعاد اور ان کے درمیان حد فاصل قرار پانے والی چیزوں کے بارے میں بحث ہوئی ہےـ اسی طرح بعض آيات قرآنی میں نظام ہستی اور اس کے اجزاء کے داخلی رابطوں سے متعلق مطالب بیان ہوئے ہیں مثلا وہ آيات جو سورہ مبارکہ تبارک کے شروع میں ذکر ہوئے ہیں ۔ تَبٰرَکَ الَّذِیۡ بِیَدِہِ الۡمُلۡکُ ۫ وَ ھوَ عَلٰی کُلِّ شَیۡءٍ قَد
مقدمه نوشتار آيات متشابه در قرآن برای بیان واقعیت های علمی در قالب تمثیل و تشبیه بیان شده و ظاهر آيات منظور قرآن نیست.در آیه 7 سوره آل عمران خداوند آيات متشابه را از آيات محکم تفکیک کرده و میفرماید محکمات اصل قرآن است و ما می دانیم که اصول فقهی ما بر آن استوار است وآيات متشابه را برای تحکیم ایمان مردم و برای تثبیت محکمات نازل فرموده و تاکید فرموده این آيات تفسیر ندارند و تاویل دارند. ظاهر آيات اگر مد نظرقرار گیرد باعث فتنه انگیزی و تفرقه قرار
به طور كلی می توان گفت كه ریشه و كلیات احكام شرعی را باید در قرآن كریم و شرح و تفصیل و شاخه های آن را در سنت جست. قرآن كریم در آیه های فراوانی به فریضه امر به معروف و نهی از منكر اشاره كرده است كه در این جا به برخی از این آيات می پردازیم:
در قرآن كریم بیش از 750 آیه اشاره به ظواهر طبیعت می‌كند ابعاد گوناگون جلوه‌ها و زیبایی‌های آن را یادآور می‌شود. در اغلب این آيات، ما را توصیه به مطالعه كتاب طبیعت و پند‌آموزی آن می‌كند. بی‌گمان، هدف این آيات، طرح علوم طبیعی و بیان قوانین آن نیست، هر چند به نكاتی اشاره دارد كه پس از قرنها اهمیت و حساسیت آن شناخته شده و خبر از این حقیقت می‌دهد كه گوینده آن در اتصال به مبدأ الهی و آفریننده جهان است. آفریننده‌ای كه از همه چیز خبر دارد و با آگاه
شاید برای همه شما این سوال پیش آمده باشد که مراحل رشد جنین که در آياتی از قرآن به آن اشاره شده از کجا آمده و محمد یا نویسندگان قرآن آن را از کجا میدانسته‌اند. قبل از پاسخ دادن به این سوال یک نگاه گذرا به این آيات می‌اندازم تا ببینیم قرآن در این مورد چه گفته و آیا اصولا این ادعا با واقعیت علمی همخوانی دارد یا خیر. مراحل رشد جنین در آيات ۱۲ تا ۱۴ سوره مومنون بیان شده است: مؤمنون: وَلَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ مِنْ سُلَالَةٍ مِنْ طِینٍ۱۲» ثُم
کدام یک از آيات قرآن در باره اهمیت علم و دانش بحث می کند؟پاسخ اجمالیاز آن جا که قرآن کتاب هدایت و راهنمایی به راه سعادت و کمال است و هدایت هم جز از راه عقل و علم میسر نیست، از این جهت علم و دانش اهمیت و جایگاه بسزایی در قرآن کریم دارد.
ما در متن قبلی آیه اهل ذکر را گفتیم و این را هم گفتیم که اهل ذکر کسانی هستند که می توانند معنا و تفسیر واقعی قرآن را درک کنند و از رمز و راز آن آگاه اند امروز می خواهیم آیه ای از قرآن را برای شما بگوییم که ثابت میکنه که اهل بیت پيامبر می توانند که مفاهیم عمیق قرآن را درک و به آن دست یابند. آیه مس الکتاب انه لقرآن کریم*فی کتاب مکنون*لا یمسه الا المطهرون سوره واقعه آيات 77 تا 79 ترجمه: آن قرآن کریمی است*که در کتاب محفوظی جای دارد*جز پاکان نمی توانند به
مولوی در مثنوی معنوی مصراعی دارد که بسیار قابل تأمل است: معنی قرآن ز قرآن پرس و بس معنای قرآن را از خود قرآن بپرسید و برای پی بردن به فهم آن از خودش کمک بگیرید. به عنوان اولین سوال از خود قرآن می پرسیم که چرا قرآن نازل شده است؟ در اینجا به بعضی از پاسخ های خود قرآن به این سوال می پردازیم و به برخی از آياتی که در این زمینه آمده است اشاره می کنیم: * این كتاب هیچ گمانی در آن نیست و راهنمای پرهیزگاران است.
مفردات قرآن برای کارشناسی ارشد - زمستان 98 اهمیت مفردات در میان دانش‌‌های قرآنی، علم مفردات یا واژه‌شناسی قرآن به عنوان یکی از دانش‌‌های مقدماتی فهم قرآن، اهمیت ویژه‌ای دارد. این دانش از همان دهه‌‌های نخستین نزول و ظهور قرآن مطرح گردیده و بسیاری از صحابه و تابعین و دیگر مسلمانان قرآن‌دوست را به بررسی و تتبع واداشته است. سعی در شناخت و ریشه‌یابی هر یک از واژه‌‌های ارجمند قرآن و تمهید مقدمات فهم و تفسیر آيات، هدف مهم این گروه از دانشمن
پیدایش جهان ازدیدگاه قرآن نویسنده: عدنان أوکطار معروف به هارون یحیی، نویسنده و محقق ترک اعجاز علمی قرآن به مطالب و اسرار علمی گفته می ‌شود که در قرآن کریم ذکر شده و در عصر نزول قرآن برای انسان ها ناشناخته بوده و پس از پیشرفت علوم در قرن های اخیر اکتشاف شده است. هر چند تفسیر علمی قرآن کریم سابقه‌ای هزار چهارصدساله دارد، ولی ادعای اعجاز علمی قرآن در دو قرن اخیر مطرح شده است. در این دوره برخی از کشفیات علوم تجربی توسط دانشمندان بر آيات قران منط
غدیر در قرآنقرآن در غدیر نویسنده : محمد باقر انصاری/ انتشارات : دلیل ما/ عنوان محتوا: واقعه غدیر در قرآن آنچه در این کتاب می خوانید: رابطه قرآن با غدیر و غدیر با قرآن چیست؟ آیا آيات غدیر در قرآن دلیل بر اثبات جانشینی علی(ع) نیست!؟ علل انحراف امت بعد از رحلت پيامبر(ص) چه بود ؟ علل انحراف امت بعد از واقعه غدیر خم را چیست؟ کدام یک به وصیت پيامبر(ص) عمل نکردند شیعه یا سنی؟! نظر علماء اهل تسنن در باره واقعه غدیر چیست؟ راهنمایی برای کسانیکه (مخصوصا" اه
آياتی از قرآن كریم (7) آيات 155 تا 157 سوره مباركه البقره وَ لَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَیْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَ الْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِنَ الْأَمْوَالِ وَ الْأَنْفُسِ وَ الثَّمَرَاتِ وَ بَشِّرِ الصَّابِرِینَ ﴿۱۵۵﴾ و قطعا شما را به چیزى از قبیل ترس و گرسنگى و كاهش در اموال و جانها و محصولات، مى ‏آزماییم و به شكیایان مژده بده (۱۵۵) اَلَّذِینَ إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِیبَةٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ ﴿۱۵۶﴾ همان كسانى كه چو
الف ) آیا این قرآن توسط پيامبر یا شخص دیگری تحریف شده یا نه ؟؟!!! از سوی خداوند نازل شده است افزود: در آیه ۸۲ سوره نساء آمده است: أَ فَلا یَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ وَ لَوْ کانَ مِنْ عِنْدِ غَیْرِ اللَّهِ لَوَجَدُوا فیهِ اخْتِلافاً کَثیراً؛ پس آیا در قرآن نمى اندیشند تا به هماهنگى آيات آن پى ببرند و دریابند که آن از جانب خدا نازل شده است ؟ اگر قرآن از جانب غیر خدا بود، قطعاً در آن ناسازگارى و ناهماهنگى بسیارى مى یافتند» پس با توجه به آیه بالا ق
مقدمه نوشتارقرآن در موضوعات خلقت کیهان، خلقت انسان، خلقت حیات دارای جهان بینی خاص خود است و شاکله این جهان بینی کلمات کلیدی آن است. اگر ما درست این کلمات را مطابق آيات قرآن خوب درک نکنیم چهار چوب این جهان بینی را درهم می ریزیم و مانع از روشن شدن مفاهیم علمی قرآن میشویم ونا خود آگاه و سهوا قرآن را مهجور قرار میدهیم. این یک واقعیت انکار ناپذیری است که دامنگیر قرآن مجید شده است. قَالَ الرَّسُولُ یا رَبِّ إِنَّ قَوْمِی اتَّخَذُوا هَذَا الْقُرْآ
چکیدهیكی از تمایلات و استعدادهای درونی انسان میل و نیاز به سرور، بهجت و لذت در زندگی است. اضطراب‌های فكری و تنش‌های روانی از مشكلات جدی انسان عصر تكنولوژی و ارتباطات است كه منجر به كاهش احساس شادی در وی شده است. این جستار با هدف بررسی شادی ازدیدگاه قرآن انجام شده است. پژوهش حاضر، یك مطالعه کتابخانه ای است که به تبیین ماهیت شادی با رویکرد قرآنی، می پردازد. شادی در قرآن دارای جایگاه خاصی است و به گونه های مختلف مورد تایید و توجه قرار گرفته است
آیه‌ی۱۹: خداوند می‌گوید بگو: او اکبر شهادۀ است. در آیه‌ی ۳ فرمود یعلم سرکم و جهرکم اما در اینجا یک گام به ما نزدیک تر می شود و می‌گوید: بگو شهید میان خودم و شما می‌باشد. دیگر اینکه بگو این قر٫ان بر من نازل شد تا انذار کنم؛ شما و هر آنکس را که قرآن به او می‌رسد. در این آیه ما هم از کسانی هستیم که قرآن به دست ما رسیده است. طبق این آیه هدف نزول این کتاب انذار» است! آیه۲۰: این آیه را می‌توان یکی از مصادیق نبود شهامت فکری و قوت قلب کافی دانست.
بی گمان تلاوت به معنای خواندن و تدبر در معنای آن در خصوص کتاب های آسمانی از جمله قرآن، می بایست به عنوان امری روزانه انجام شود؛ زیرا خواندن و تدبر در آيات قرآن افزون بر ایجاد شناخت نسبت به هستی، فرمان هایی را نیز به خواننده منتقل می کند که بر پایه آن می تواند به سعادت دنیا و آخرت دست یابد و زندگی خویش را به درستی مدیریت نماید. به ویژه آن که قرآن از سوی خداوندی فرو فرستاده شده است که آفریدگار و پروردگار هستی و انسان است و خیر و صلاح وی را بیشتر م
شروع بحث را ان شاءالله سعی می كنیم از ابتدا از خود اصطلاح قرآن شروع كنیم، زیرا قرآن دارای معانی متعددی است كه این معانی متعدد، در آيات و روایات تقریبا بالغ بر صد مفهوم است كه قرآن به آن نام ها نامیده شده است. حداقل زمانی كه همین مبحث گرفته حداقل یك ماه بوده كه ما فقط اسامی رو استقراء كردیم (به اصطلاح همه را دنبالش گشتیم) كه كجا یك كلمه ای به كار رفته است. منتهی از باب اینكه شیوه ی كار ما در این بحث ان شاءالله یك شیوه ی جدیدی است و تقریبا شیوه ای ا
دانستنی های قرانینام: قرآن، قرآن یک کلمه ی عبری است اسم اصلی قرآن فرقان می باشدلقب قرآن: مجیدزبان قرآن:عربیزمان نزول: ماه رمضان , شب قدرمحل نزول: مکه مکرمه, غار حرافرستنده: الله جل جلالهملکه وحی: حضرت جبرئیلگیرنده: حضرت محمدتعدادوحی:۲۴۰۰۰ مرتبهمدت نزول:۲۳ سالاولین آیه: إقرا باسم ربک الذی خلقاولین سوره: العلقآخرین سوره: النصرآخرین آیه: الیوم اکملت لکم دینکمتعدادجزء:۳۰ جزءتعداد سوره:۱۱۴ سورهبا عظمت ترین آیه: آیت الکرسیطولانیترین سوره: سوره ب
خداوند در قرآن ذکر کرده است باید در ایات تدبر کرد ولی درباره تقلید فقط درباره تقلید های ناپسند گفته است. در چندین آیه از قرآن کریم از تدبر در قرآن سخن گفته شده است(نظیر نساء، 82؛ ص، 29؛ محمد، 23). با بررسی مجموع آيات مربوط به تدبر در قرآن، می‌توان گفت که اولویت، در تدبر در قرآن» است و نه در کتاب». این قرآن» است که زنده است، اما کتاب» چنین نیست و حرارت و حرکت ندارد. اوصاف روح، نور، بلاغ و بیان و. همه متعلق به قرآن است که خواندنی است و با گوش و قل
در این مقاله و نوشتار بر آنیم که از نگاه قرآن کریم ، هدایت را معنا نمائیم . زیرا وقتی که به آيات قرآن کریم مراجعه می‌نمودیم ؛ پی می‌بردیم که دین مبین اسلام اهمیت بسیار زیادی بر هدایت دارد تا جائی که هدف کلی و اصلی نزول قرآن کریم ، همان هدایت مردم می‌باشد.بیان نمودیم که در قرآن کریم ، هدایت به معانی متعددی بیان گردیده شده است که به دو معنای آن اشاره‌ی مستقیم نمودیم .و در ادامه‌ی مباحث با طرح پرسشی که چرا خدای تعالی هدایت را در راستای ایمان قل
بسمه تعاتی. فیه تبیان کل شی ء و ذکر ان الکتاب یصدق بعضه بعضاً و انه لااختلاف فیه ، فقال سبحانه : ولو کان من عند غیر الله لوجدوا فیه اختلافاً کثیراً» و أن القرآن ظاهره أنیق و باطنه عمیق لا تفنی عجائبه و لا تنقضی غرائبه و لا تکشف الظلمات الا به . خداوند گوید در قرآن بیان هر چیزی است و یاد آور شده است که بعض قرآن ، گواه بعض دیگر است و اختلافی در آن نیست و فرمود: اگر از سوی خدای یکتا نیامده بود، در آن اختلاف فراوان می یافتند» ظاهر قرآن زیباست ، باط

آخرین مطالب

آخرین جستجو ها