مویت رها مکن که چنين بر هم اوفتد کآشوب حسن روی تو در عالم اوفتد گر در خیال خلق پری وار بگذری فریاد در نهاد بنی آدم اوفتد افتاده تو شد دلم ای دوست دست گیر در پای مفکنش که چنين دل کم اوفتد در رویت آن که تیغ نظر می کشد به جهل مانند من به تیر بلا محکم اوفتد مشکن دلم که حقه راز نهان توست ترسم که راز در کف نامحرم اوفتد وقتست اگر بیایی و لب بر لبم نهی چندم به جست و جوی تو دم بر دم اوفتد سعدی صبور باش بر این ریش دردناک باشد که اتفاق یکی مرهم اوفتد
شب آرزوها، شب حیرانیآدمها است. فرصت، طلایی است. نباید از دست داد. مأموری درشب آرزوها برای آرزوخواهی، مقدماتی فراهم آوری. روزه بگیری. دعا بخوانی. هر چقدركه روز، طولانی باشد و هر چقدر هم كه تو در پی تلاش روزانه بیرمقباشی. بازهم روزه میگیری. آخر میخواهی شب آرزوها به هیچ قیمتی ازدست نرود . - چرا؟ ! - چون آرزوها همه وجود تو را اشغال كردهاند؛ اصلاً مگر ما چیزیغیر از آرزوهامانهستیم؟! حال كه فرصتی چنين ناب به همین ارزانی در دستان تو، بالا و پای
سرو بالایی كه میبالید راستروزگارِ كجروش خم كرد و كاستوه چه سروی! با چه زیبی و فَری!سروی از نازكدلی نیلوفریای كه چون خورشید بودی با شكوهدر غروبِ تو چه غمناك است كوهبرگذشتی عمری از بالا و پستتا چنين پیرانهسر رفتی ز دستشبچراغی چون تو رشك آفتابچون شكستندت چنين خوار و خراب؟چون تویی دیگر كجا آید به دستبشكند دستی كه این گوهر شكستكاشكی خود مرده بودی پیش ازینتا نمیمردی چنين ای نازنین!آتشی مُرد و سرا پُر دود شدما زیان دیدیم و او نابود شدآتشی خ
نام مشتری را از روی نام اساطیر قدیمی رومی گرفته اند، مشتری بزرگترین سیاره در منظومه شمسی است. نخستین رصد مشتری با بروز جنگ همراه بود. در قرن 16 كلیسا چنين عقیده داشت كه آدمی و زمین باید در مركز عالم قرار داشته باشد، اما در همین زمان یك اخترشناسی لهستانی چنين اعلام كرد كه خورشید در مركز منظومه شمسی قرار دارد نه زمین، اما به خاطر اینکه از كلیسا وحشت داشت نوشتههای خود را تا زمانی كه در بستر مرگ بود منتشر نكرد.
چگونه چند سال نوری از مردم عادی جلوتر باشیم؟اگر تمرین روز اول را دنبال كرده، و اكنون برای روز دوم آماده باشید، چند سال نوری از 99 درصد انسان های دیگر جلوتر هستید.خواستن تغییر بسیار آسان است، و شروع چنين برنامه ای كه یك فرد را تشویق به تغییر می كند نیز بسیار آسان می باشد، اما متعهد شدن به تغییر و پیروی از اقدامات عملی مشخص درس هر روز بسیار دشوار است.دیدن دوباره شما در روز دوم به من اثبات می كند كه شما خواستار رشد، هستید. امروز شما باید به انجام ا
در صد سال یک چنين زمستان بی بری نوبر بود. گرم و بی حاصل، دل خوش کردیم به یکی دو تا باران فکستنی که انگار خط امروز مملکت را خوب گرفته، بیشتر سر و صدا دارد تا اثر و عمل. ای دل غافل حیف که کسی گفته که وانمود کنم در پی یافتن خوشتن خودم، حیف.
صفحات دفترت سفید بود وتوچه زیبا دوباره آمدی وانشا
كردی ، كاری كه دیگران نه به عمل و نه به گفتار صادقانه هم از خلق چنين حماسه ای
عقب مانده اند. تنها سال های پیش چنين انشایی را از دوستت ادهم مظفری» شنیده بودم
. همان معلمی كه برای حفظ امانت جان عزیز خود را فدا كرد وحماسه ی مردانگیش زبانزد
همه بود . اكنون تو امیدی در دلها كاشتی تا بفهمیم كه در این سرزمین كه مدت هاست
فریاد آدمیت مرده بود»را سر می دهد باز مردی از سلاله ی پاكان پا به عرصه وجود
گذاشت ت
آیا به راستی این مهم می تواند در شكوفایی و رشد استعدادهای دانش آموزان به اندازه زیادی مؤثر باشد؟ آیا منظور از محیط آموزشی، صرفا فضای آموزشی است یا گزینه هایی دیگر هم در آن اثر می گذارد؟ویگوتسكی یكی از معروف ترین نظریه پردازان رشد شناختی معتقد است: كنش متقابل میان یادگیرنده و محیط اجتماعی او اهمیت بسزایی دارد.»او بر این باور بود كه رشد ذهنی كودكان، عموما به مردمی كه در دنیای، اطراف آنها زندگی می كنند، وابسته است و افراد بسیاری از اندیشه ها
خرید انگشتر عقیقحضرت باقر علیهالسلام فرمودند: هر كس انگشتر عقیق به دست كند، تا وقتى كه آن را به دست داراست به نیكى مى نگرد، و همواره آفریدگار پاسبان وی خواهد بود.کد خبر: ۹۹۵۱۱۰۹:۱۹ - ۲۴ شهریور ۱۳۹۴به نقل از شیعه نیوز»، در کتاب شانس الاعمال: از حضرت رضا علیه السّلام نقل می فرماید: . در روز غدیر پروردگار ولایت حضرت على علیهالسلام را بر كوهها عرضه داشت؛ جلوتر از همگی سه كوه پیشى گرفتند. عقیق، فیروزه و یاقوت اینها شدند معادن این گوهرها و ب
امام محمد باقر، پنجمین اختر ولایت صلوات اللّه و سلامه علیه حكایت فرماید:در یكى از مسافرت هائى كه پدرش ، حضرت سجّاد، امام زین العابدین علیه السّلام به مكّه معظّمه داشت ، زنى را از خانواده اى كه سر وصدا و بضاعتى نداشت خواستگارى كرد؛ و بعد از آن ، او را براى خود تزویج نمود.یكى از همراهان حضرت به محض اطّلاع از این امر، بسیار ناراحت شد كه چرا حضرت چنين زن بى بضاعتى را انتخاب نموده است ؛ و شروع به تفحّص و تحقیق كرد تا بداند كه این زن كیست و از چه خانو
تاریخ باطنی، حکمت و خِرَد و منطق خود را دارد. از حکمت و خِرَد و منطق خود تبعیت می کند. فهمش ابزار شناخت و عیار و تراز و ترازوی محک و سنجش و داروی خود را می طلبد. این چنين می توان با آن نسبت برقرار کرد. این چنين می توان آن را فهمید. نقد این قلم به پاره ای تناقض ها و رفتارهای پارادوکس موعودگرایان و منجی باوران، نفی چنين تاریخی نیست. تحقیر و تحریف آن هم نیست. نقد حجاب ها و پرده های ضخیم بر چهره چنين سنّت و میراث معنوی است.
نوشیدن شراب، خوب یا بد؟یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِنَّمَا الْخَمْرُ وَالْمَیْسِرُ وَالْأَنْصَابُ وَالْأَزْلَامُ رِجْسٌ مِنْ عَمَلِ الشَّیْطَانِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ ﴿۹۰﴾اى كسانى كه ایمان آورده اید شراب و قمار و بتها و تیرهاى قرعه پلیدند [و] از عمل شیطانند پس از آنها دورى گزینید باشد كه رستگار شوید. ولی در بهشت جوی هایی از شرابمَثَلُ الْجَنَّةِ الَّتِی وُعِدَ الْمُتَّقُونَ فِیهَا أَنْهَارٌ مِنْ مَاءٍ غَی
به قول سهراب:به حباب نگران لب یک رود قسمو به کوتاهی آن لحظه شادی که گذشت.غصه هم میگذرد.آنچنانی که فقط؛ خاطره ای خواهد ماند.اینروزاهم میگذره. دلتنگی تموم میشه. ناراحتی تموم میشه.حضرت حافظ میگه، مژده رسید که ایام غم نخواهد ماند/ چنين نماند، چنين نیز هم نخواهد ماند.
' سلطانعلى مشهدی' از خوشنویسان بزرگ قرن دهم هجرى در رسالهٔ خوشنویسى خود دربارهٔ قلم چنين سروده است: اوّلاً مىکنم بیان قلم بشنو این حرف از زبان قلم که قلم سرخ رنگ مىباید نه به سختى چو سنگ مىباید نه سیاه و نه کوته و دراز یاد گیر اى جوان ز روى نیاز نه بر او پیچ و نه در او تابى مُلک خط راست نیک اسبابی معتدل، نه ستبر و نه باریک و اندرونش سفید و نى تاریک گر قلم سخت باشد وگرنست دست از این و آن بباید شست
شنیدستم که با نعش برادر *** چنين می گفت آن مظلومه خواهرکه ای پشت و پناه و یار زینب *** تو بودی مونس و غمخوار زینببه هرمنزل مرا وقت سواری *** زراه مهر می کردی تویاریز جا برخیز و بنگر حال زارم *** به روی ناقه عریان سوارمتو آخر زینت عرش خدائی *** میان خاک و خون عریان چرائی؟
مدل هارولد لسولمدل ارائهشده توسط هارولد لسول (Harold Lasswell) مدلى است که اجزاى آن در موقعیتهاى آموزشى بیشتر قابل مشاهده است. این مدل عناصر یک موقعیت ارتباطى را بهکمک کلمات سؤالى شناسایى مىکند. مدل لسول داراى پنج عنصر مىباشد: ۱. گوینده پیام: چه کسى (گویندهٔ پیام: نویسنده، سخنران، کارگردان فیلم) ۲. پیام: چه مىگوید (پیام: نوشته، گفتار، نماها و موسیقى زمینه و صدا) ۳. حامل ارتباطی: از چه راهى (حاملان ارتباطی: کتاب، امواج هوا، فیلم) ۴. مخاطب: به
من ندانستم از اول که تو بی مهر و وفایی عهد نابستن از آن به که ببندی و نپاییدوستان عیب کنندم که چرا دل به تو بستم باید اول به تو گفتن که چنين خوب چرایی!
حال و روز امروز ما رو توی این شعر قشنگ میشه فهمید
- به کجا چنين شتابان؟گون از نسیم پرسید
- دل من گرفته زینجاهوس سفر نداری زغبار این بیابان؟
- همه آرزویم اماچه کنم که بسته پایم
به کجا چنين شتابان؟- به هر آن کجا که باشدبجز این سرا، سرایم!
- سفرت بخیر اماتو و دوستی خدا را
چو ازین کویر وحشت به سلامتی گذشتی
به شکوفه ها، به باران برسان سلام ما را!
خبرآنلاین: تماشای چنين صحنهای امروزبرای بچههای دهه ۷۰ به بعد شاید تعجب آور باشد. صف چنين جماعتی پشت در کیوسک تلفن سکه ای اما از این صحنه ها سه دهه قبل و در سال های دفاع مقدس زیاد اتفاق می افتاد. صفهای طولانی برای گرفتن خبر از حال آشنایان و عزیزان اما از ابتدای دهه ۷۰ و با اختراع تلفن های همراه تلفن های ثابت کم کم به فراموشی سپرده شدند و حالا در عصر اسمارت فون ها و تلفن های اینترنتی ، باور اینکه چنين صف هایی برای تماس تلفنی ایجاد می شده، چیز
با پیشرفت و تحول سریع علوم و فنون و پیچیدگیهای روزافزون آن، بالطبع نظامهای تولیدی و خدماتی نیز گسترش یافتهاست. اداره صحیح و مناسب این گونه واحدها، مستم به كارگیری تكنیكهای علمی و پیشرفته است. مباحث تولید و خدمات چنان گسترش یافته كه رشتههای مهندسی سنتی نظیر شیمی، راه و ساختمان، برق، مكانیك و . پاسخگوی این مسایل نیستند. بنابراین برای دفع چنين كمبودهایی در قرن حاضر و به ویژه طی چند دهه اخیر، از پیوند رشتههای گوناگون مدیریت، اقتص
جواب را در دو محور (1.ابعاد فردی 2. ابعاد اجتماعی ازدواج) بررسی می نماییم. همانطور که خودتان آگاه هستید ازدواج در آخرین و كاملترین دین الهی، یعنی اسلام، رنگ ویژهای به خود گرفته است، به گونهای كه در قرآن و احادیث، بحثهای مفصلی دربارهی آن به چشم میخورد.قرآن، كتاب هدایت و سعادت بشری و منبع شایستهای برای درك مفاهیم و مسایل ازدواج است. بر خلاف دیگر كتابهای مقدس كه رهبانیت و تجرد را مقدس میشمارند یا آزادی و بیبندوباری در اخلاق جنسی
ظـهور فرزنـد حسـین علیهالسلامكمال الدین، ص317 ـ بحارالانوار، ج51، ص133امام حسین علیه السلام فرمود: اگر از دنیا بجز یك روز باقى نمانده باشد، خـداوند آن روز را طـولانى خواهـد كـرد تا اینكه مردى از خاندان من ظهور كند، و دنـیا را پـر از عـدل و داد كند همانگونه كه از ظلم و ستم پر شده است، از رسول خدا صلی الله علیه و آله چنين شنیدم.
خدایا! به كسى جز تو شكوه نمی كنم، و از حكم كننده اى (بین ظالم و مظلوم) جز تو یارى نمی طلبم آراسته و پاك می دانم تو را كه چنين كنم، پس بر محمّد و آل او درود فرست، و دعاى مرا به اجابت پیوند ده (بین دعاء و اجابت فاصله اى قرار مده) و شِكوه مرا با تغییر و از بین بردن همراه ساز (ستم ستمگر را از من دفع فرماتا شكوه ام پایان یابد).
هیچ وقت به کسی نگید من دلم می خواد تو چنين و چنان باشی. چون اون هرگز چنين و چنان نخواهد شد. یا همین طوری بپذیریدش یا ازش بگذرید. درخت بید، چه با رضایت خودش بره دور از برکه آب، چه با اجبار، به هر حال خشک می شه.
تضمین غزل سعدی ـ (شمس قمی) ای که در محفل عشاق جهان شمع صفایی در شبستان دل غمزدگان ، نور و ضیایی چهره پنهان مكن از من كه تو مرآت خدایی (من ندانستم از اول كه تو بی مهر و وفایی عهد نابستن از آن بهْ ، كه ببندی و نپایی) از ازل روی ، به درگاه وصال تو نهادم تا ابد نیز به عشق رخ دلجوی تو شادم زانكه از مام به دلدادگی حسن تو زادم (دوستان عیب كنندم كه چرا دل به تو دادم باید اول به تو گفتن كه چنين خوب چرایی؟) جز تو ای دوست! دلم را به جهان نیست بهانه روز و شب در طلب
از کابوس او بریدم من به خودم متصل شدم تولدی دیگر یافتم خطاب به مادرم باید بگویم چنان نماند و چنين نیز هم نخواهد ماند در مملکت چو غرش شیران گذشت و رفت . این عوعو سگان شما نیز بگذردآن کس که اسب داشت غبارش فرو نشست گرد سم خران شما نیز بگذردبادی که در زمانه بسی شمعها بکشت .هم بر چراغدان شما نیز بگذردزین کاروانسرای بسی کاروان گذشت ناچار کاروان شما نیز بگذرد
درمان اختلالات طیف اتیسم متاسفانه، هیچ استاندارد طلایی برای درمان اتیسم وجود ندارد. برخلاف بیشتر بیماریها، بندرت علت اتیسم شناسایی می شود. از سوی دیگر، هر فرد مبتلا به اتیسم علائم مختلف جسمانی، هیجانی، رفتاری و اجتماعی را از خود بروز می دهد. با وجود چنين شرایطی، تا ۲۰ سال قبل توجه کمی توسط جامعه پزشکی نسبت به درمان این اختلالات اعمال می شد.
المُتَقَدِّمُ لَهُمْ مَارِقٌ ، وَ المُتَأخِّرُ عَنهُم زَاهِقٌ ، وَ اللّازِمُ لَهُم لاحِقٌ . پیشى گیرندگان بر آنان ، از دین بیرون رفته اند و باز ماندگان از آنان ، نابود شده اند و هم گامان با آنان ، به مقصود رسیده اند. چنين هشدارهایى كه همواره توسّط خاندان پیامبر صلى الله علیه و آله تكرار شده است،بیانگر هجوم موج هاى مختلف فرهنگى ، اجتماعى ، و بروز خطرهایى است كه مؤمنان را تهدید مى كند . از این رو ، اهل بیت علیهم السلام كوشیده اند تا سرنوشت مؤمن
اگر دل و زبان یکی شون د زبانتان را با دلتان یكى كنید ، یكى را مى بینید كه پیرو هوسهاى دلش مى باشد ولى با این حال به گمان خودش ادعا مى كند كه به خدا امیدوار است! به همان خداى بزرگ سوگند كه او دروغ مى گوید. و گرنه چرا امیدش در رفتار و كردارش نمودار نمى گردد؟ چنين كسى كه دل به امید خدا مى بندد باید امیدش در رفتار و كردارش نمود كند، در غیر این صورت امیدش به خداى تعالى مغشوش و ترس از او گزاف و آمیخته با نیرنگ است.
حضرت امیرالمؤمنین علیهالسلام در فرمان استاندارى مصر به مالك اشتر میفرماید: از خودپسندى و اعتماد به چیزى كه تو را به خودپسندى میاندازد و علاقه به ستایش دیگران از تو پرهیز كن؛ زیرا این كارها بهترین فرصتها را به شیطان میدهد تا كارهاى خوب نیكوكاران ازنظر تو نابود گردد. (1)پینوشت:1) نهجالبلاغه، نامه 53به گزارش ایکنا از همدان، غرور و کبر یکی از رذیلتهای اخلاقی انسان است که در قرآن کریم و همچنين در روایات معصومین مورد مذمت قرار گرفت
درباره این سایت