نتایج جستجو برای عبارت :

در مورد حجاب

حجاب شرعی بر دو نوع حجاب ظاهری و حجاب باطنی است، که در دین مبین اسلام همانطور که بر حجاب باطنی تأکید شده است، بر حجاب ظاهری نیز تأکید فراوانی شده است. حجاب در لغت به معنای مانع، چیزی که بین دو چیز جدایی افکنَد، پوشاندن و پوشش است.
با سلام در همه ادیان به حجاب و پاکدامنی سفارش شده است ، اما در دین اسلام که کامل ترین دین است به طور مفضل درباره آن بحث شده است . در برخی از نظرات عزیزان از من خواسته بودند تا حجاب سایر ادیان را مورد بررسی قرار دهم و از من پرسیده بودند که چرا ن ادیان دیگر حجاب ندارند ؟ جواب من نیز این است که در همه ادیان الهی به حجاب و عفاف زن توجه شده اما به مرور زمان این دستورات مورد بی توجهی و تغییرات شدند و تنها دین اسلام است که هیچ گونه تغغیری در دستورات آ
حجاب در مسیحیت در مسیحیت، حجاب ن امری واجب به شمار می‌آمده است. جرجی زیدان»، دانشمند مسیحی در این‌باره می‌گوید: اگر مقصود از حجاب، پوشانیدن تن و بدن است، این وضع، قبل از اسلام و حتی پیش از ظهور دین مسیح، معمول بوده است و آثار آن هنوز در خود اروپا باقی مانده است.» مسیحیت نه تنها احکام دین یهود در مورد حجاب ن را تغییر نداده و قوانین شدید آن را استمرار بخشیده است، بلکه در برخی موارد، قدم را فراتر نهاده و با تاکید بیشتری وجوب حجاب را مطر
همان طور که اشاره کردید در دین اسلام هم تأکید شده که ن و مردان دارای حجاب بوده و عفیف باشند. اما آیا شکل و نوع حجاب هم برای افراد و به خصوص برای ن مشخص شده است؟ این پرسش مهمی است که پاسخ آن، بسیاری از شبهات در مورد حجاب و عفاف را مرتفع می‌کند. دقت داشته باشید که شکل پوشش و حجاب، موضوعی نیست که دین آن را تعیین کند. هرچند در آیات قرآن کریم در مورد اینکه ن چادر و مقنعه خود را تا روی سینه‌ها بکشند هم اشاره شده است.
حجاب در قرآن واجب بودن حجاب برای ن از ضروریات دین مبین اسلام است. واجب بودن حجاب از نظر قرآن، گفتار پیامبر(ص) و امامان معصوم(ع) نیز به حکم عقل و اجماع رأی فقها و علمای اسلام امری ثابت است. در قرآن، حدود چهار آیه به واجب بودن حجاب دلالت دارد. اما در مورد حفظ عفت و پاسداری از حریم آن، بیش از ده آیه در قرآن وجود دارد.
حجاب در زبان عربی به معنی ‌پوشش‌”‌ است؛ ن مسلمان باید موها و گردن‌شان را بپوشانند. هم‌چنین، بیش‌تر ن مسلمان علاوه بر داشتن حجاب، از پوشیدن لباس‌های تنگ که برجستگی‌های بدن‌شان را نشان می‌دهند، خودداری می‌کنند. قرآن یکی از فواید حجاب را این‌گونه بیان می‌کند: ‌هر گاه از ن رسول متاعی می‌طلبید از پس پرده طلبید، که حجاب برای آن‌که دل‌های شما و آن‌ها پاک و پاکیزه بماند، بهتر است‌.”‌ (سوره‌ی احزاب: آیه‌ی ۵۳)
مساله حجاب، یکی از مسائلی است که در طی دوران های مختلف مورد هجمه های داخلی و خارجی قرار گرفته است. حجاب که یکی از واجبات دینی مسلمانان است، از بروز بسیاری از معضلات اجتماعی جلوگیری کرده و مانند سدی در مقابل امیال حیوانی مقاومت می کند. از این رو دشمنان اسلام در طی دوران همواره در پی مخالفت با حجاب برآمده و حتی به دادن تئوری های مختلف روی آورده و حتی عده ای روشنفکر نما در داخل ملل مسلمان نیز سعی به تکرار نظرات منحرف و ضد دین مستکبران داشته اند.
چگونه انتظار حیا و عفاف از جوانان داریم وقتی. حجاب اولویّت چندم؟ در سالـــــروز بزرگداشت شهدای مسجد گوهرشاد که جمعی از مؤمنین غیور، علیه کشف حجاب رضاخانی اعتراض کرده و در این راه جان شریف خود را از دست دادند و در روز ملّی عفاف و حجاب، بر آن شدیم تا به پاسخ یک سؤال مهم در زمینه عفاف و حجاب بپردازیم و آن این است که حجاب باید اولویّت چندم باشد؟ اساساً حجاب باید در چه مرتبه‌ای از اهمیّت برای نظام اسلامی قرار داشته باشد؟ چه میزان از توان و نیروی
نشست کتابخوان مجازی کارکنان کتابخانه شهید کاکو با محوریت عفاف و حجاب با همکاری مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی ریحانه الرسول شهرستان جویبار با معرفی 5 کتاب در حوزه حجاب و عفاف برگزار شد . کتاب "ترگل "نویسنده عماد داوری دولت آبادی، کتاب "مسئله حجاب "شهید مطهری ،"حجاب عزت است یا اسارت"نویسنده :محمد صادق ذبیحی ،کتاب "حجاب "نویسنده مهدی مهریزی و کتاب "حجاب بی حجاب" نویسنده محمد رضا زائری توسط کتابداران معرفی شد که مورد استقبال قرار گرفت.
مخالفان حجاب که به کارکرد جنسیتی آن معتقدند، ادعا می‌کنند که حجاب ن را تبدیل به یک شیء»می‌کند و میگویند : حجاب تنها مختص مسلمانان نیست، بلکه تا حدود ۱۹۵۰ در بسیاری از کشورهای اروپایی هم ن بر سر خود پوشش داشتند، یک روسری که با آن سر و موهای خود را می‌پوشاندند؛ بنابراین هیچ نشانه مذهبی در آن دیده نمی‌شود.
حجاب در لغت به معنای مانع، پرده و پوشش آمده است. این کلمه از آن جهت مفهوم پوشش می دهد که پرده،‌ وسیله پوشش است، ‌ولی هر پوششی حجاب نیست، بلکه آن پوششی حجاب نامیده می شود که از طریق پشت پرده واقع شدن صورت گیرد. حجاب به معنای پوشش اسلامی بانوان، دارای دو بعد ایجابی و سلبی است. بعد ایجابی آن، ‌وجوب پوشش بدن و بعد سلبی آن، ‌حرام بودن خودنمائی به نامحرم است،‌ و این دو بعد باید در کنار یکدیگر باشد تا حجاب اسلامی محقق شود.
درنشست کتاب خوان با موضوع حجاب و عفاف کتاب های برای ریحانه نوشته محمود اکبری توسط مرجان ذوالفقاری ؛فلسفه حجاب نوشته ملیحه خدمتگذار توسط فاطمه عسیی زه ئی ؛نیازها و حجاب دختران و ن نوشته محسن ماجراجو توسط سحر اسفندیاری ؛ حجاب دختران :حجاب اسلامی و بهداشت خانواده نوشته فاطمه طیری قاضی توسط زهرا عبدوس ؛ عطر عفاف نگرشی نو بر عفاف و حجاب نوشته ناهید طیبی توسط سارا غفران حلیم معرفی و به اشتراک گذشته شد.
معنای حجابحجاب در لغت به معنای مانع، چیزی که بین دو چیز جدایی افکنَد، پوشاندن و پوشش (سِتر) است. به پرده حائل میان قفسه سینه و شکم، حجاب حاجز» می‌گویند. امروزه واژه حجاب در زبان عامه مردم و متون فقهی، به معنای پوشش شرعی ن به کار می‌رود.در کتاب لسان العرب چنین آمده است: الحجاب: الستر و امراه المحجوبه: قد سترت بستر»، حجاب یعنی پوشش و زن محجوب یعنی زنی كه با پوششی پوشیده شده باشد.»
درباره حجاب دو مسأله وجود دارد. یکی بحث شرعی بودن حجاب است و یکی بحث اام قانونی حجاب است. اگر حجاب از حیث قانونی اامی نداشته باشد، هیچ خدشه‌ای به تصویر دینی آن وارد نمی‌شود. مگر در باب نماز یا واجبات دیگر هیچ‌کس نمی‌گوید که این واجبات را از حیث قانونی، اامی کنیم با اینکه در وجوب این مسائل، تردیدی نیست . صحبت اصل ی عده‌ای از شخصیت‌های فرهنگی مثل مرحوم شهید مطهری، شهید بهشتی آیت‌الله طالقانی و شخصیت‌های دیگر این است که این اام حکو
وضعیت حجاب در دبی کاملا اختیاری است اما ن دبی در این شهر یک لباس بلند با رنگ مشکی به تن میکنند و تمام بدنشان را میپوشانند، به طور کلی وضعیت حجاب در دبی باید به گونه ای باشد که به عقاید و آداب و رسوم مردم دبی احترام گذاشته شود.
 
از نکات مورد تأکید فقها تأسیسی بودن حکم حجاب در اسلام است[۴۶] و دیگر اینکه اصل حجاب از احکام ضروری اسلام است؛ [۴۷] ازاین رو، فقها حتی در وضعی که زندگی شویی زن به سبب رعایت حجاب به مخاطره افتد، برداشتن حجاب را به انگیزه رفع مخاطره، جایز ندانسته‌اند.[۴۸] در عین حال، در موارد اضطرار (مانند بیماری) رفع حجاب به مقدار ضرورت تجویز شده است.[۴۹]فتاوای فقها حاکی از آن است که فعالیت‌ها و مراودات اجتماعی ن را به هیچ روی منافی با حجاب نمی‌دانند
خداوند حجاب را برای ن واجب نمود تا از چشم بیماردلان در امان بمانند. ن به مثابه جواهری گرانبها، نیمی از جامعه را تشکیل داده و مسئولیت مهم تربیت نسلهای آینده را بعهده دارند لذا دین مبین اسلام از طریق حجاب موجبات مصونیت آنان را فراهم نموده است.
خداوند حجاب را برای ن واجب نمود تا از چشم بیماردلان در امان بمانند. ن به مثابه جواهری گرانبها، نیمی از جامعه را تشکیل داده و مسئولیت مهم تربیت نسلهای آینده را بعهده دارند لذا دین مبین اسلام از طریق حجاب موجبات مصونیت آنان را فراهم نموده است.
ماجرای کشف حجاب در شهرستان مرند روستای میاب آیا میدانید کشف حجاب در زمان رضا شاه تا دورترین روستاهای آذربایجان رسیده بودعوامل رضا شاه باهمکاری کدخدایان روستای میاب که نیروی رسمی دولت محسوب میشدند کشف حجاب رااجرامیکردند در این راستا روستای میاب نیز در این جریان بیتفاوت نبود مردم با شدیدترین شرایط درمقابل این شرایط مقاومت کردنددر ماجرای کشف حجاب یکی از بانوان میابی به نام عیوض باهاری رفته بود تبریز حقوقش را بگیرد پاسبان دنبالش کرده بود ک
در مسیحیت، حجاب ن امری واجب به شمار می آمده است که دانشمند مسیحی (جورجی زیدان) در این باره می‌گوید :    اگر مقصود از حجاب، پوشیدن تن و بدن است، این وضع قبل از اسلام و حتی ظهور حضرت مسیح، معمول بوده است و آثار آن هنوز در خود اروپا باقی مانده است.» مسیحیت نه تنها احکام دین یهود در مورد حجاب را تغییر نداده است و مسائل آن را استمرار کرده است، بلکه در برخی موارد قدم را فراتر نهاده و با تاکید بیشتری وجود حجاب را مطرخ ساخته است، زیرا در شریعت یهود
http://www.qudsonline.ir/news/686819/ گفت‌وگو با حجت‌الاسلام جواهری در سالروز توطئه کشف حجاب رضاخان های امروزی را بشناسیم مریم شیروان حدود ۸۴ سال پیش، یعنی ۱۷ دی ماه ۱۳۱۴ کشف حجاب ن که سوغات سفر رضاخان به ترکیه بود، به یک قانون تبدیل شد؛ قانونی با
خداوند حجاب را  برای ن واجب نمود تا از چشم بیماردلان در امان بمانند.ن به مثابه جواهری گرانبها،نیمی از جامعه را تشکیل داده و مسئولیت مهم تربیت نسلهای آینده را بعهده دارند لذا دین مبین اسلام از طریق حجاب موجبات مصونیت انان را فراهم نموده است.
صداوسیما ظرفیت ترویج الگوی مطلوب عفاف و حجاب را ندارد وظیفه و مسئولیت صداوسیما به عنوان یک نهاد فرهنگ‌ساز در زمینه ترویج عفاف و حجاب چیست؟ چه آسیب‌هایی در بازنمایی و انعکاس حجاب توسط صدا وسیما وجود دارد؟ ورود تکنولوژی‌های جدید رسانه‌ای (ماهواره، اینترنت، فضاهای مجازی و.) چه مقدار در تمایل جوانان به بد پوششی تاثیرگذار بوده است؟ رسانه ملی در زمینه ترویج الگوی مناسب عفاف و حجاب موفق بوده یا نه؟ سرویس حاشیه نگاری : اگر کسی ساعاتی در خیابا
برخی از مخالفان حجاب و به خصوص اجباری بودن آن، واجب نبودن حجاب بر کنیز را گواهی بر این نکته می‌گیرند که هدف از فرمان حجاب رعایت امنیت جنسی جامعه نبوده، چرا که کنیزان نیز، حتی گاهی بیش از ن آزاد عرب، دارای زیبایی بودند.گروه دیگری از مخالفان حجاب که به کارکرد جنسیتی آن معتقدند، ادعا می‌کنند که حجاب ن را تبدیل به یک شیء»می‌کند. برخی این گفته که حجاب برای محافظت زن است را در تناقض با قانون شیعی ازدواج موقت می‌دانند. و در بدترین حالت حج
 مساله ی حجاب یک مساله ی ارزشی است. مساله ی حجاب ،مساله ایی است که اگرچه مقدمه یی است برای چیزهای بالاتر ،اما خودیک مسئله ی ارزشی است ماکه روی حجاب انقدرمقدمیم ،به خاطراین است که حفظ حجاب به زن کمک میکند تابتواند به آن رتبه ی معنوی عالی خود برسد ودچار آن لغزشگاه های بسیار لغزنده یی که سرراهش قرار داده اند،نشود.ک چادر بهترین نوع حجاب است یک نشانه ملی است هیچ اشکالی هنم ندارد هیچ منافاتی باهیچ نوع تحرکی هم در زن ندارد ،اگر واقعا بنای تحرک وکار
با سلام . امروز تصمیم گرفتم مطلبی را ارائه دهم که کمتر کسی به آن توجه می کند و آن هم حجاب و عفاف در فضای مجازی است . همانطور که می دانیم انسان در جوامع گوناگون، نیازمند رعایت عفاف و حجاب است و امروزه با نفوذ اینترنت و ابزارهای گوناگون فضای مجازی در میان مردم، تشکیل جوامع مجازی، بحث عفت و حجاب در آن ضرورت یافته است . آیا عفاف در جامعه مجازی و تأثیر آن بر عمل در این جامعه، برای کاربران ارزشی مشخص شده است؟ آن‌چه من دیده‌ام، خلاف این را می‌گوید.
دو واژه (حجاب) و (عفاف) در اصل معنای منع و امتناع مشترک اند. تفاوتی که بین منع و بازداری حجاب و عفت است،‌ تفاوت بین ظاهر و باطن است؛‌ یعنی منع و بازداری در حجاب مربوط به ظاهر است، ‌ولی منع و بازداری در عفت،‌ مربوط به باطن و درون است؛‌ چون عفت یک حالت درونی است، ‌ولی با توجه به این که تأثیر ظاهر بر باطن و تأثیر باطن بر ظاهر، یکی از ویژگی های عمومی انسان است، بنابراین بین حجاب و پوشش ظاهری و عفت و بازداری باطنی انسان، تأثیر و تأثر متقابل است. بدی
چکیده: حجاب و عفاف نقش بزرگی را در تكامل جامعه و رسیدن امت اسلامی به هدف آفرینش، پاكی، عصمت، اصالت و هویت فرهنگی ایفا می‌كند . حجاب به معناى پوشاندن بدن زن در برابر نامحرم از احكام ضرورى دین اسلام است،که نقش بزرگی را در تكامل جامعه و رسیدن امت اسلامی به هدف آفرینش، پاكی، عصمت، اصالت و هویت فرهنگی ایفا می‌كند.با نگاهی عقلانی به حجاب متوجه می شویم که آنچه که برای انسان مایه ی کرامت و حفظ از انحرافات وموجب استواری انسان می شود، حجاب است و در مق
باید اعتراف کرد تاکنون بیشتر نوشته های مربوط به پوشش، نقطه نظر را بر حجاب زن معطوف کرده و کمتر به پوشش مرد توجه نموده اند در حالی که حجاب از جمله ضروریات دین است که هر مسلمانی چه مرد و چه زن بایستی آن را رعایت نماید؛ هر چند به خاطر وجود حکمت هایی که از تفاوت های جسمی و روحی ن و مردان ناشی شده، رعایت حدود شرعی آن برای آنها متفاوت بوده و گویای آن است که حجاب تبعیض نیست، بلکه یک تفاوت است. برای روشن شدن هرچه بیشتر این مسئله در ادامه مطلب به بررس
معرفی کتاب مسئله حجاب از استاد شهید مرتضیمطهری به مناسبت هفته حجاب و عفاف وم پوشیدگی زن در برابر نامحرم یکی از مسائل مهم اسلامی است که هیچ ضدیتی با آزادی و استقلال زن ندارد و به معنای گوشه نشینی او و دور شدن از اجتماع نیست حجاب نوعی مصونیت در برابر پلیدی ها در زن ایجاد میکند که حضور در اجتماع را برای زن آسانتر میکند این کتاب در ابتدا تاریخچه حجاب را در میان اقوام مختلف مانند عرب جاهلیت و یهود و ایران باستان بررسی کرده و در ادامه به علل و ریش

آخرین مطالب

آخرین جستجو ها

شرکت فنی مهندسی شایان توسعه البرز گاه نوشته های من...