نتایج جستجو برای عبارت :

ابیات شعر محیی زیبق الشرفه

وقال زيبق زعیم الشرفه سواطر من خصم گومی طرف بیه او عجید الماسکن گاع طرف بیه لهایت حرب لو مامن طرف بیه عفنه ادیارنه اوسرنه اجنبیه جواب شیخ علی الشرهان العگل طوط المشرح زحف شرفه اونیاب الیابه بهشای شرفه نخیت اومن نخوتی انتخو شرفه اوثیاب اسماطهم لن شرح بیه
((بحق الشیخ سرتیب بن الشیخ محيي الزيبق )) (( شضرة الشرفه)) یا شیخ الحچی یاحید یااکحیلان یل گعدت وقارک تعدل الدیوان یارایة بخت معجوده حکمه وطیب تعدل میلها ویحتار کل میزان مدحتک وانت صیتک ماتنوشه احروف شمس عزتک چبیره و مالیه الاکوان انت ابن الذی ما رجف گلبه و خاف یوم الم للصد ماخطه النیشان ابن ذاک الشجاع الاسمه ضل مذکور بحلوگ الم وامزامط الشجعان ابن محيي الاسد حید وسلیل املوک لبس تاج الکرامه ورفض کل تیجان الک چم اربعه انذکرت ابحلگ الگاع غر
من ابرز رجال الشرفه : الشریف بركات، أمیر مكة ( 802 -859 ) بركات بن حسن بن عجلان بن رمیثة بن أسعد بن علی بن قتادة بن إدریس بن مطاعن بن عبد الكریم بن عیسى بن حسین بن سلیمان بن علی بن عبد الله بن محمد بن موسى بن عبد الله بن موسى بن عبد الله بن الحسن بن الحسن بن علی بن أبی طالب، الشریف أبو زهیر الحسنی، صاحب مكة هو وآباؤه. ولد سنة ولد سنة اثنتین وثمانمائة ( 802 ) . واجاز له الحافظان العراقی والهیثمی، والبرهان بن صدیق، والمراغی، وعائشة بنت عبد الهادی، والشمس
اشور اعله الرجال و علی منشار وخشبتی ما یگصهه اثنعش منشار انا حر وعلیه الشبچ منشار ابسعاده و خیر یل تنشد علیه ****** (( قصیده لاحد الشعراء بحق الشیخ سرتیب بن الشیخ محيي الزيبق )) (( شضرة الشرفه)) یا شیخ الحچی یاحید یااکحیلان یل گعدت وقارک تعدل الدیوان یارایة بخت معجوده حکمه وطیب تعدل میلها ویحتار کل میزان مدحتک وانت صیتک ماتنوشه احروف شمس عزتک چبیره و مالیه الاکوان انت ابن الذی ما رجف گلبه و خاف یوم الم للصد ماخطه النیشان ابن ذاک الشجاع الاسمه ض
نام کتاب : قرابت معنایی حامع (آموزش کامل + پرسش های چهار گزینه ای + پاسخ تشریحی) مولف : علیرضا عبدالمحمدی ناشر : الگو قیمت : 86000 تومان این کتاب شامل مفاهیم و ابيات معادل فارسی دهم، یازدهم، دوازدهم،مفاهیم کلی و . است. - پوشش مفاهیم و ابيات معادل فارسی دهم، یازدهم، دوازدهم و مفاهیم کلی - اولین کتاب موضوعی قرابت معنایی نظام جدید. - چگونه ابيات را بخوانیم؟ - برنامۀ افزایش درک ادبی. - اشکالات پرتکرار در خوانش ابيات چیست؟ - توضیح مفاهیم پرتکرار ادبیات +
مقطع من قصیده الشیخ محيي الزيبق فی سجون ال شاه ضاگت انفاسی من اگعود الابلاد وهاجت علیه اهموم کثر الرمالی چنت ابسعاده اشلون مشروح الأفاد وهسه طریح انحیل والجسم بالی ایحگلی یا ناس لسکن بلبیاد ورافگ الوحشان برض الجبالی یگولون الصبر محمود جید بلاوعاد الصبر مرمرنی و عذب احوالی یا حیف الی عتبات تمت بالاوعاد ولا یوم الألوح اعدای وشفی اغلالی! ابفعلی جمیع الناس تشهد و الاضداد واهل الشرق یدرون و اهل الشمالی یدرونی بال شداد لو جرت الجیمات شبه ا
مقطع من قصیده الشیخ محيي الزيبق فی سجون ال شاه ضاگت انفاسی من اگعود الابلاد وهاجت علیه اهموم کثر الرمالی چنت ابسعاده اشلون مشروح الأفاد وهسه طریح انحیل والجسم بالی ایحگلی یا ناس لسکن بلبیاد ورافگ الوحشان برض الجبالی یگولون الصبر محمود جید بلاوعاد الصبر مرمرنی و عذب احوالی یا حیف الی عتبات تمت بالاوعاد ولا یوم الألوح اعدای وشفی اغلالی! ابفعلی جمیع الناس تشهد و الاضداد واهل الشرق یدرون و اهل الشمالی یدرونی بال شداد لو جرت الجیمات شبه ا
به نام حضرت دوست که هرچه داریم از اوست
باب التاسع عشر ابيات سمیر عباس الیاسری الدیراوی ابو یاسر بیهم یهل تنشد عله الدلال بیهم اخذ کل الحنان او راح بیهم بیهم تنشد اعله الربع بیهم او بیهم ماتحب ال بی حمیه منظعنه یظعنی اشبیک شایل من ظعنه ولا حبیت تنشد منظعنه دگلی اسباب بعدک منظعنه ارید اعرف سبب بعدک علیه بلراح بقیت اسحن عله الی راح بلراح اوعلیهم گمت ادگن راح بلراح اشم عطرک یمای العین بلراح اون اعلیک یل مبعد علیه هامای رسم کل زین اخلی فوگ هامای ولا اشکی لعند اعدای هامای افز مرعوب اش
باب العشرون ابيات ابوذیه سمیر عباس الیاسری الدیراوی ‌‌‌‌‌ آنه ابیا حال وتعایدنی قاسم ونه باب التهزه الشیعه قاسم الباری اعله الخلج بلدنیه قاسم ‌ کلمن قسمته آبهای الدنیه . ابصباح الخیر قاسم راح اعیدک وگولن حیف خویه راح اعیدک اعذرنی عله الماضی راح اعیدک البقا ابراسک سلامه اوهای هیه. اشکثر زرنی الدهر یاربع و نهار اودمعی مابطل لا لیل و نهار البیابی من دموعی انملت و نهار عله احبابی الذی بعدو علیه .‌ دعیت الدهر دوم اویاک منسب وعرفک زین طبع او
باب الرابع والعشرون ابيات ابوذیه سمیر عباس الیاسری الدیراوی ابو یاسر الک نوب ابوصط گلبی ولک مل ابقیرک ابد ما اکبر ولک مل علیک الگلب هل عطب ولک مل اطیب ابجیتک من تمر بیه. سمیر خابط مای شطنه ونته صافی تحول ابکل معایل ونته صافی ‌ اطش چلمات انه ونته صافی ‌‌ ‌ تصفهن بلعدل وتحن علیه. ابو یاسر هلی دائم ترید الرحم وصلا ‌ ‌‌‌ ‌ اوتحب البی وفه یاناس وصلا ‌ مو کلمن یصوم الشهر وصلا ‌‌‌ ‌‌ ملک رحمه اوصفه آبهای الدنیه .
باب الثانی والعشرون ابيات ابوذیه سمیر عباس الیاسری الدیراوی ابو یاسر آنه الهمیت بهلی ونته بهلاک اشوف الونه صارت ونته بهلاک اشکثر چم دوب اعاین ونته بهلاک صعب فرگاک گلی اشون بیه . ‌‌‌‌ ‌ یریح الخیر زور اویاک درنه ‌‌ ‌ اشوف انخبط ویه العای درنه درنه اشگد عله البی وفه درنه چثیره اهل الوفه تحت الوطیه. ‌ اطب للدار وسمع ونه باها اصیح ابصوت عالی ونه باها ‌ یریت اتقور داری ونه باها مدامنهه جفت بل حن علیه .
                                             متن گفت‌وگوی شمس و مولانا                                                 به‌همراه ارجاعات به منبع شمس:هر زمان (نفس) نو می‌شود دنیا و مابی‌خبر از نو شدن اندر بقاپس تو را هر لحظه مرگ و رجعتی‌ستمصطفی فرمود دنیا ساعتی‌ستمثنوی معنوی، دفتر یکم، بخش ۶۲، ابيات ۳۸ و ۳۶»شمس:آزمودم مرگ من در زندگی‌ستچون رهی (رهم) زین زندگی پایندگی‌ستمثنوی معنوی، دفتر سوم، بخش ۱۸۴، بیت ۹»مولانا: کیستی تو؟شمس: کیستی تو؟مولانا: ق
باب الواحدو عشرون ابيات ابوذیه سمیر عباس الیاسری الدیراوی ابو یاسر علیک اشگد سهرت الیال ویام صرت مثل الطفل یا صاح ویام اشکثر هم الدهر علگلب ویام یکر بلروح من قصبن علیه . ‌ گظیت العمر آنه آب اه ولوین ورید انشد لیالی الفرح ولوین اشکثر ملبس سواد اعلیک ولوین الگلب مملی حزن اعله راح امنیدیه. اشکثر دنیای صارت بیهه ونه نشد الچان ساکن بیهه ونه یلم کلمن تریده بیهه ونه بقیت ارجه امان ایعود الیه . اشکثر صار الوکت یا صاح بیهم خذه کل بی حنان اوراح بیهم
پویش ادبی اقتراح ماسک به همت محافل ادبی نهاد کتابخانه های عمومی کشور و با هدف ترویج استفاده از ماسک برای حمایت از کادر درمان و کمک به قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا راه اندازی شد. محافل ادبی نهاد کتابخانه های عمومی کشور از شاعران واهالی ادب سراسر کشور دعوت کرد با اقتراح وسرایش تک بیت با کلید واژه ماسک» در بسیج همگانی برای رعایت توصیه های بهداشتی در مقابله با کرونا همراه شوند. شاعران می توانند برای اثرگذاری بیشتر ابيات را به زبان طنز بسراین
باب الثالث والعشرون ابيات ابوذیه سمیر عباس الیاسری الدیراوی ابو یاسر ارید اهلی العرب کلهم وعدهم نشامه مختلف لحظه وعدهم احب ازقیرهم آنه وعدهم علی راسی اوفخر باقی الیه ک. سمیر ابو یاسر الیاسری الدیراوی انتم طیب انتم فخر انتم تاج فوگ الراس انتم بلکلایف وگفت العباس انتم بل کلام اوحچی الماینقاس کل واگع حمله اتشیلونه. ک. سمیر ابو یاسر الیاسری الدیراوی البشر ما ینعرض لل بیع وشرا اوسیفک لل یبیع الناس وشرا البشر طالع حیاته اششاف وشرا رحل محمول م
الذی ما یدرک المضمون بیتا *مثل مر التجرعه وصعب بیتا* الغبر لو بانی من یاقوت بیتا *الیضیفه ایقل مقامه ویقل فیه*
آه دردآلود مردم جان جانها را بسوختسینه مجروح هر مجنون و شیدا را بسوختدرجگرهای کباب این آه من زد آتشیآه زین آه جگرسوزی که دلها را بسوختبامدرّس گفتم از سوز دل خود شمّه ایآتشی افتاده درجانش سراپا را بسوختپیش یوسف گر رسی روزی بگو ای عزیزآتش عشق تو سرتا پا زلیخا را بسوختنو بهاران اشک ریزان جانب صحرا شدمآه گرمم سبزه های کوه و صحرا رابسوختمحيي نادان است کان یاران به غفلت می روندخرقه و تسبیح و مسواک و مصلّا را بسوخت عبدالقادر گیلانی، غزلیات
درباره رمان " گاه ناچیزی مرگ " وقتی صحبت از "محيي الدین عربی" باشد شوق خواند وصف ناپذیر است و اگر پای یک رمان در این خصوص وسط باشد، دیگر جای تامل نیست. یک رمان آن هم درباره ی "شیخ اکبر" از دو سو اشتیاق ایجاد می کند. اولا ً تمام آنچه را که می دانیم و یا نمی دانیم، در قالب یک داستان در ذهنمان نهادینه می شود و ثانیاً طیف های مختلفی از خوانندگان و مخاطبین غیر مرتبطی که تحمل نوشته های مغلق فلسفی و عرفانی را ندارند، با لطافت های ساختاری آن وجوهی از انوار
المئاتم لجل زینب قرت و انعت                       او یاهو بسنسله انسحل و انعت الو  ادری الصبر یا صوب  وانعت                       و گل الناس کظوا   هلسجیه   یحادی لو اتگوم اتحدی علبیه                         و بلچی ایهید جرح الگلب علبیه اوصلت گبر الحبیب وصحت علبیه                    ما تگعد یبو ذات الوفیه 
در فرهنگ فارسی اشعار و ابياتی وجود دارند که به صورت ضرب المثل در آمده اند ولی مصرع اول آنها مشخص نیست و تنها مصرع دوم معروف شده. در ادامه تعدادی از مشهورترین این ابيات را برای شما قرار میدهیم. گر دایره ی کوزه زگوهر سازند از کوزه همان برون تراود که در اوست. (بابا افضل
بیت : به هر سطر  از یک شعر بیت می گویند .نکته : کوچکترین واحد شعر یک بیت است .مصراع ( مصرَع ) : هر بیت از دو قسمت تشکیل شده است که هر قسمت یک مصراع نام دارد .نکته : کمترین مقدار سخن آهنگین را مصراع می نامند .مثال :  بشنو این نی چون شکایت می کند    از جــدایی ها حــکایـت مـی کند  قافیه : به کلمات غیر تکراری گفته می شود که در پایان بیت ها و مصراع ها می آیند ، بطوری که یک یا چند حرف آخر آنها با هم مشترک است .نکته : حرف یا حروفی که در کلمات قافیه مشترک می آی
می دانیم انواع شعر در ادبیات فارسی بر مبنای جایگاه قوافی نامگذاری می شود اما در جفت اشکال قصیده با غزل و رباعی با دوبیتی قانون قافیه ها بر یکدیگر منطبق می شوند؛بحث ما با زوج نخست سروکار دارد. برای تمایز مابین انطباق یادشده اولین گام برمبنای تعا ریف کتاب صناعات ادبی استاد جلال همایی،مقایسه کم آن دو است . شماره ابيات قصیده حدمتوسط معمول مابین بیست تا هفتاد و هشتاد بیت باشد و بیشتر از آن تا حدود صدوپنجاه بیت و افزونتر نیز گفته اند و بعضی کمتر
 عشق سوزان است بسم الله الرحمن الرحیمهرکه خواهان است بسم الله الرحمن الرحیمدل اگر تاریک اگر خاموش بسم الله نورگر چراغان است بسم الله الرحمن الرحیمنامه ای را هُد هُد آورده ست آغازش توییاز سلیمان است بسم الله الرحمن الرحیمسوره ی والیل من برخیز و والفجری بخواندل شبستان است بسم الله الرحمن الرحیمقل هو الله احد قل عشق الله الصمدراز پنهان است بسم الله الرحمن الرحیمگیسویت را بازکن انا فتحنایی بگودل پریشان است بسم الله الرحمن الرحیمای لبانت مح
روش های مطالعه ادبیات فارسی کنکوربا توجه به سبک سوالات کنکورسال های اخیر، به نظر می رسدمطالعه این درس به صورت درس به درس روش کارآمدی نباشد.لذا توصیه میشود مطالب به طور تیپ بندی شده مطالعه شود.تیپ سوالات ادبیات فارسی کنکور:املامعنی واژگانقرابت معناییآرایه ادبیزبان فارسیتاریخ ادبیاتبرای مطالعه هر کدام  ازاین 6 تیپ کتاب های مختلفی موجود است.انتشارات گاجانتشارات گاج کتابی با عنوان ادبیات موضوعی گاج میکرو طلایی منتسر کرده است که هر تیپ را ب
خاقانی از سخنگویان قوی‌طبع و بلندفکر و یکی از استادان بزرگ زبان پارسی و در درجهٔ اول از قصیده‌سرایان عصر خویش است. توانایی او در استخدام معانی و ابتکار مضامین در هر قصیدهٔ او پدیدار است.به بیان بدیع‌امان فروزانفر: می‌توان گفت که بسیاری اطلاع و احاطهٔ خاقانی بر لغات عربی و فارسی و اصطلاحات فلاسفه و اطباء و دقت ادبی او در ترکیب الفاظ سبب پوشیدگی آرا و افکار سادهٔ وی گردیده، چندان که گمان می‌رود مضامین ابياتش نیز سراسر پیچیده و فکر او ا
بسم الله الرحمن الرحیم. خدایا با نام تو آغاز می کنیم:عشق سوزان است بسم الله الرحمن الرحیمهرکه خواهان است بسم الله الرحمن الرحیمدل اگر تاریک اگر خاموش بسم الله نورگر چراغان است بسم الله الرحمن الرحیمنامه ای را هُد هُد آورده ست آغازش توییاز سلیمان است بسم الله الرحمن الرحیمسوره ی والیل من برخیز و والفجری بخواندل شبستان است بسم الله الرحمن الرحیمقل هو الله احد قل عشق الله الصمدراز پنهان است بسم الله الرحمن الرحیمگیسویت را بازکن انا فتحنایی
تا نشست و موی خود را شانه کردبوی گیسویش مرا دیوانه کردپیش درگاهش دو چشمم آب شدشمع آتش بر دل پروانه کرددل که ساعت ها به پایش می گریستبی تفاوت خنده ای مستانه کردکاخ امیدی که در دل ساختم با نگاه سرد خود ویرانه کرد سالها عمرم به پای منبر و محراب رفت چشم شهلایش دلم را راهی میخانه کردمنکه در شهر خودم کاشانه ام آباد بودخواب شیرینش خیالم بی سر و سامانه کردپیشتر عشق تو و من شهره آفاق بودپیش روی تو گدایی جلوه شاهانه کردنازینینم! در سپهر روشن اندیشه ا
در فرهنگ فارسی اشعار و ابياتی وجود دارند که به صورت ضرب المثل در آمده اند ولی مصرع اول آنها مشخص نیست و تنها مصرع دوم معروف شده.  تعدادی از مشهورترین این ابيات؛گر دایره ی کوزه زگوهر سازنداز کوزه همان برون تراود که در اوست.(بابا افضل)با سیه دل چه سود گفتن وعظنرود میخ آهنین در سنگ(سعدی)هر دم که دل به عشق دهی خوش دمی بوددر کار خیر حاجت هیچ استخاره نیست(حافظ)چنین است رسم سرای درشتگهی پشت به زین و گهی زین به پشت(فردوسی) امیدوار بُوَد آدمی به خیر کسا
کلیپی در فضای مجازی در حال گشتن است که در آن یک از مجریان خانم تلویزیون در حال گفتن جمله ای با این فحوا است: "اگر کسی اعتقاد ندارد؛ جمع کند از ایران برود، برود همان جایی که رفاه و ." دیدن این کلیپ از این خانم با تفکر انحصارطلب که دچار تکبر عبودیت است و فکر می کند در خاکی که مردمانش روزی آزاد اندیش ترین مردم جهان بودند، دیگر جایی برای افراد با تفکر متفاوت نیست؛ افرادی که اعتقادی به بت های این خانم ندارند و صد البته بیشتر آنان در نزد خداوند رحمان

آخرین مطالب

آخرین جستجو ها

الوصیه ... وصیت نامه